سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

هشدار جهانی به زنان


هشدار جهانی به زنان
براساس گزارش‌های سالانه‌ای كه از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) ابلاغ می‌شود، بیماری‌های قلبی _ عروقی اصلی‌ترین دلیل مرگ در جهان به شمار می‌رود.
پیشتر تصور می‌شد، بیماری‌های قلبی _ عروقی مهمترین عامل تهدیدكننده سلامتی برای مردان است ولی اكنون با افزایش میزان عوامل خطرزا، به جرات می‌توان گفت حملات قلبی بیش از همه در زنان دیده می‌شود. براساس گزارش انجمن قلب آمریكا تقریباً بیش از نیمی از ۵۰۰هزار مرگ ناشی از حوادث قلبی در سال در زنان اتفاق می‌افتد. گرچه عوامل خطرزای قلبی _ عروقی در هر دو جنس یكسان است ولی اینكه چرا بروز بیماری‌های قلبی در زنان روزبه روز افزایش می‌یابد، سئوال مهمی است كه متاسفانه جواب مشخصی برای آن داده نشده است. اما به نظر می‌رسد افزایش حضور زنان در جامعه و مشاغل مختلف كه خود باعث پدید آمدن عادات بد غذائی و رفتاری در آنها شده، پاسخ بی‌موردی به سئوال فوق نباشد.
در میان عوامل مختلفی كه در بروز بیماری‌های قلبی _ عروقی دخالت دارد و در هر دو جنس یكسان است، مواردی نیز وجود دارد كه تنها منحصر به زنان بوده و جزء عوامل خطرزای بیماری عروق كرونری به شمار می‌رود. همچنان كه در مردان سن، ژنتیك، پرفشاری خون، كلسترول بالا و استعمال سیگار جزء عوامل خطرزا است، در زنان نیز این عوامل موجب بروز بیماری‌های قلبی می‌شود، به‌علاوه اینكه زنان به دلیل یائسگی، دیابت و بارداری بیشتر از مردان در معرض حملات قلبی قرار دارند.
یائسگی: هرچه سن بالاتر می‌رود، شانس ابتلاء به بیماری‌های قلبی نیز در هر دو جنس افزایش می‌یابد.
گرچه در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی حمله قلبی بیشتر در مردان دیده می‌شود اما زنان نیز به دلیل بروز یائسگی و كاهش هورمون زنانه استروژن از این خطر در امان نیستند. در سنین حدود۵۰ سالگی، خطر بیماری‌های قلبی به‌طور فاحشی افزایش می‌یابد كه دلیلی جز یائسگی ندارد. بنابراین می‌توان گفت زنان جوان تا قبل از ۴۵ سالگی اگر از دیگر عوامل خطرزا كه در ادامه به آنها اشاره می‌شود، دور باشند به دلیل ترشح استروژن و نقشی كه این هورمون در جلوگیری از انسداد شرایین و بروز حملات قلبی ایفا می‌كند، می‌توانند نگرانی را از خود دور كرده و با قلب سالم به زندگی ادامه دهند.
چاقی: شناخته شده ترین عامل خطرزای بیماری‌های قلبی- عروقی در هر دو جنس كه با خود چندین عامل خطرزای دیگر را به همراه می‌آورد، چاقی است. هنوز علت دقیقی برای افزایش خطر حمله قلبی ناشی از چاقی كشف نشده ولی همراه بودن چاقی با پرفشاری خون، كلسترول بالا و دیابت تیپ ۲ خود دلیل آشكاری بر این پدیده است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی كه چاقی آنها بیشتر در اطراف كمر و شكم است و به نوعی الگوی مردانه دارد، بیشتر به بیماری‌های عروق كرونری مبتلاء می‌شوند. با توجه به این مسئله، افزایش چاقی شكمی در زنان را كه دلیلی جز تغذیه نامناسب و عدم تحرك ندارد می‌توان یكی دیگر از علت‌های پیشرفت بیماری‌های قلبی _ عروقی در آنها دانست.
استعمال سیگار: از بارزترین عوامل خطرزا بوده كه متاسفانه در زنان روزبه روز در حال افزایش است. مطالعات نشان می‌دهد مصرف یك تا ۴نخ سیگار در روز خطر حمله قلبی را تا ۳برابر در زنان افزایش می‌دهد.
با توجه به اینكه امروزه تعداد زنان مصرف كننده سیگار در ردیف مردان سیگاری قرار دارد، بعید نیست با ارتباط مستقیمی كه استعمال سیگار با كاهش اثر محافظتی استروژن در برابر تصلب شرایین دارد، میزان حمله قلبی در زنان از مردان نیز بالاتر رود.
دیابت تیپ ۲: زندگی شهری و مدرن دستاوردهای فراوانی داشته كه دیابت تیپ۲ یكی از آنها است. افزایش قند خون به دلیل تسریع تصلب شرایین، رابطه مستقیمی با بروز بیماری‌های عروق كرونری دارد. دیابت با كاهش سطح HDL خون (كلسترول خوب) كه بالا بودن آن یك اثر محافظتی بر قلب دارد، ریسك حمله قلبی در زنان را افزایش می‌دهد.
كلسترول بالا: در گذشته بالا بودن كلسترول یكی از عوامل خطرزا در مردان به شمار می‌رفت ولی امروزه این جایگاه به زنان رسیده است. تازه ترین تحقیقات نشان می دهد ۵۵ درصد زنان از كلسترول بالا رنج می‌برند كه طبق شواهد موجود بی‌ارتباط با چاقی، دیابت و عدم تحرك فیزیكی و یائسگی نیست.
استرس و فشارهای روحی _ روانی: یكی دیگر از عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی استرس و فشارهای روانی است كه بی‌شك معلول افزایش حجم كار زنان در خارج از خانه است. افزایش میزان حمله قلبی در زنان شاغل پژوهشگران را به بررسی اثرات روحی ناشی از حجم كار بالا بر سلامت قلب واداشته است. مشاهدات آنها نشان می‌دهد زنانی كه علاوه بر كارهای منزل به فعالیت‌های اجتماعی نیز مشغول هستند بیشتر از همسالان خود دستخوش آسیب‌های روحی و جسمی می‌شوند. تغییر رژیم غذائی و استعمال سیگار كه خود مولود افزایش فعالیت‌های اجتماعی زنان است دو عامل مهم در بروز بیماری‌های قلبی _ عروقی است كه پیش از این بین مردان جایگاه ویژه و خطرناكی داشت.
براساس موارد فوق و همسان شدن شرایط اجتماعی زنان و مردان و میراث به جا مانده از آن كه همانا تغییر مسیر زندگی در جهت به خطر افتادن سلامتی است، جای هیچ سئوالی نمی‌ماند كه بگوییم زنان در مقایسه با مردان آسیب پذیرتر شده اند و از درجه رسیدگی و حمایت كمتری برخوردارند.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید