پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲۷ اسفند ـ ۱۸ مارس ـ رهبران تازه چین و آزمایشی تازه برای انتخاب مدیران بالا


۲۷ اسفند ـ ۱۸ مارس ـ رهبران تازه چین و آزمایشی تازه برای انتخاب مدیران بالا
كنگره خلق ( پارلمان چین ) ۱۷ مارس ۲۰۰۳ « هو ژینتائو » را كه قبلا به دبیر كلی حزب كمونیست انتخاب شده بود به ریاست جمهوری چین و او به نوبه خود « ون ژیابائو Wen Jiabao » را به عنوان نخست وزیر و « لی ژائو شینگ » را به سمت وزیر امورخارجه این كشور پیشنهاد كرد كه به تایید كنگره رسید.
این انتصابات تجربه تازه ای در جهان است ، زیرا این سه تن از سالها پیش از میان بهترین ها برای مدیریت چین انتخاب و در این مدت مراحل آموزش و آمادگی را كردند و قاعدتا نباید مرتكب اشتباه شوند.
در مورد « لی » ظاهرا نظر مائو رعایت شده است . مائو سالها پیش از انقلاب فرهنگی چین گفته بود كه تا زمانی كه آمریكا در جهان یك قدرت است باید مدیر یك كشور و دست كم رئیس دیپلماسی آن ( وزیر خارجه ) از میان كسانی انتخاب شود كه مدتی در آمریكا زندگی كرده باشند و زبان انگلیسی را خوب بدانند تا تحت تاثیر رسانه های آن كشور قرارنگیرند و از مقامات دولتی اش رو دست نخورند و « لی » كسی است كه سالها در جامعه آمریكا زندگی كرده و زیان انگلیسی ، حتی اصطلاحات كوچه و خیابان این زبان را می داند و بر جزئیات طرز زندگی و تفكر آمریكایی وقوف دارد . او فبلا سفیر چین در آمریكا بود.
این سه تن كار خود را در زمانی آغاز كرده اند كه جهان به دلیل مسئله عراق با وضعیتی بی سابقه رو به رو است . اگر این تجربه چین ( گزینش مدیر بالا از قبل و آموزش دادن و آماده ساختن او ) موفق شود برای بسیاری از كشورها الگو قرار خواهد گرفت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید