پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲۹ اسفند ـ ۲۰ مارس ـ شورای عالی فرهنگ لغو پروانه و توقیف روزنامه ها را اقدامی غیر قانونی اعلام کرد


از كارهای مهم اسفندماه سال ۱۳۲۱ ( مارس ۱۹۴۳ ) رفع توقیف روزنامه هایی بود كه در نیمه دوم این سال از سوی دولت قوام السلطنه توقیف و یا لغو پروانه شده بودند. در آن زمان پروانه انتشار نشریه با تصویب شورای عالی فرهنگ ( معارف سابق ) صادر می شد و تنها همین شورا حق داشت كه به پیشنهاد وزیر فرهنگ (وزارت فرهنگ در دهه ۱۳۴۰ به سه وزارتخانه آموزش و پرورش ، علوم وآموزش عالی و فرهنگ وهنر تقسیم شد ) طبق شرایطی به رای اكثریت اعضای حاضر لغو پروانه و یا توبیخ كند و تذكر بدهد.
قوام السلطنه بدون كسب مجوز از شورایعالی فرهنگ بیش از ۳۵ نشریه را در تهران كه از كمبود مایحتاج زندگانی مردم و نامرغوب بودن نان و نایاب بودن دارو و وسائل بهداشتی انتقاد می كردند تعطیل كرده بود و به جای آنها یك روزنامه دولتی به نام اخبار روز منتشر می كرد . شورای عالی فرهنگ انتشار این روزنامه را هم كه بدون مجوز آن شورا منتشر می شد غیر قانونی خواند كه تعطیل شد . پاره ای از اعضای شورا در جلسه مورخ ۱۹ اسفند روزنامه نویس شدن دولت را مغایر عرف وظایف دولت كه برای چنین كاری انتخاب نمی شود و نیز اصول مشروطیت ( دمكراسی ) اعلام كرده بودند.
از آن پس به مدت نیم قرن و تا آذرماه ۱۳۷۱ كه « همشهری » و دو سال بعد « ایران » منتشر شدند، وطن ما روزنامه دولتی نداشت و هنگام صدور پروانه « همشهری » به نام شهرداری تهران قرار شد كه این روزنامه درگیر سیاست نشود و تنها فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی ( شهری و غیر سیاسی) باشد و این موارد را هر روز در شناسنامه روزنامه چاپ کند كه مشاهده می شود یكی از صفحاتش « لگوی سیاسی » دارد!. در آستانه انتشار روزنامه ایران هم تاكید شد كه این روزنامه در خدمت كشور خواهد بود و منظور، آموزش عمومی و ارتقاء سطح اطلاعات و معلومات مردم است، نه تبلیغ برای قوه مجریه . اینك مشاهده می شود كه این روزنامه رسمی نه تنها همانند روزنامه های معمولی در کیوسکها به فروش می رسد و با این روزنامه ها برسر تیراژ رقابت می کند ، بلکه اخبار جنائی را هم ( كه ممكن است بد آموز باشند ) منعكس می کند كه منطقا كار روزنامه دولت نیست. در حالی که انتشار روزنامه از سوی دولتها به حد اقل خود رسیده ، هنوز دولت ایران فلسفه انتشار روزنامه از جانب خود آن هم به شکل و شمایل روزنامه غیر دولتی و منظور خود از این کار را اعلام نداشته است.
این دو روزنامه تنها روزنامه های دولتی در جهان هستند كه آگهی تجاری چاپ می كنند كه این هم كار دولت نیست. به علاوه ، روزنامه ایران تنها روزنامه دولتی جهان است كه بکرات از مطالب آن شكایت شده و پرونده قضایی دارد!.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید