جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲ فروردین ـ ۲۲ مارس ـ مجیب الرحمان بانی بنگلادش


امروز ــ ۲۲ مارس ــ زادروز مجیب الرحمان بانی جمهوری بنگلادش است كه در ۱۹۲۲ به دنیا آمد و در اوت ۱۹۷۵ در یك كودتای نظامی كشته شد. وی نخستین رهبر بنگلادش بود كه اینك پدر و بنیاد گذار كشور بنگال خوانده می شود.
جمهوری پاكستان از زمان تاسیس در ۱۹۴۷ شامل دو بخش مسلمان نشین هندوستان سابق بود كه به فاصله دور از هم در طرفین جمهوری هند قرار گرفته بودند و به دلیل قرار گرفتن پایتخت در پاكستان غربی ، شرقی ها احساس می كردند كه تحت سلطه واقع شده اند و اتباع درجه دوم بشمار می آیند .
مجیب الرحمن رئیس حزب عوامی لیگ و نماینده پاكستان شرقی در پارلمان پاكستان همواره این جریان را مطرح می كرد و خواستار خود مختاری برای پاكستان شرقی در چار چوب جمهوری پاكستان بود. حزب عوامی لیگ با شعار : سوسیالیسم ، دمكراسی و جدایی دین از دولت هواداران فراوان داشت.
اعزام سرباز تقویتی از پاكستان غربی در مارس ۱۹۷۱ به پاكستان شرقی كه در دوران استعمار انگلستان بنگال شرقی خوانده می شد برای سركوب طرفداران خودمختاری باعث تشدید درگیری دو پاكستان و نبدیل تقاضای خود مختاری به استقلال كامل شد و مبارزه سیاسی به درگیری مسلحانه انجامید و چون دولت پاكستان مجیب الرحمان را به عنوان رهبر جنبش بازداشت كرد درگیری به جنگ مبدل شد و نظامیان پاكستانی كه از بخش غربی اعزام شده بودند دست به خشونت شدید زدند. دولت هند كه در انتظار چنین فرصتی بود به كمك بنگالی ها نیرو فرستاد كه اواخر سال جنگ به شكست پاكستان غربی منجر شد و نظامیان پاكستانی به اسارت هندی ها در آمدند و پاكستان شرقی به نام جمهوری بنگلادش پا به عرصه وجود گذارد مجیب از زندان آزاد و رهبری آن را به دست گرفت.
این كشور جوان كه در آغاز كار حتی صندلی برای ادارات نوپایش نداشت در همان سالهای اول با چند حادثه سیل و توفان هم رو به رو گردید. چون مجیب از سه شعار قبلی حزب خود به سوسیالیسم توجه بیشتری كرد و دست به ملی كردن كارخانه های بزرگ زد و بیش از پیش به هند و كشورهای سوسیالیستی نزدیك شد مورد دشمنی افسران ارتش بنگلادش كه همان نظامیان سابق پاكستان بودند و شهرت به نزدیكی با غرب داشتند قرار گرفت و در اوت سال ۱۹۷۵ بر ضد او كودتا كردند و او را كشتند.
جمهوری بنگلادش بر خلاف پاكستان خیلی زود به دمكراسی ( از نوع خود ) بازگشت به گونه ای كه حزب عوامی لیگ كه بانو « حصینه » دختر مجیب رهبری آن را به دست داشت اكثریت به دست آورد و در دهه ۱۹۹۰ قدرت را به دست گرفت و بانو حصینه رئیس دولت شد و سه سال این سمت را بر عهده داشت .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید