شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۴ فروردین ـ ۲۴ مارس ـ عباس پهلوان روزنامه نگار قدیمی و پرتجربه ایران


چهارم فروردین زادروز عباس پهلوان روزنامه نگار قدیمی و بسیار معروف ایران است كه در سال ۱۳۱۶( مارس ۱۹۳۷) به دنیا آمده است. عباس هنوز به ۱۸ سالگی تمام نرسیده بود كه كار روزنامه نگاری را آغاز كرد و لاینقطع به آن ادامه می دهد. برخلاف روزنامه نگاران دیگر، عباس حرفه ژورنالیسم را از تهیه خبر شروع نكرده بلكه آغاز كار او با مقاله نگاری و نوشتن انواع مطلب بوده و سمت نویسنده ستادی (ستاف رایتر) داشته است. می دانیم كه چنین آغازی نیاز به استعداد و ذوق و علاقه مندی زیاد دارد. او كار روزنامه را از «شاهد» و «اتحاد ملل» آغاز كرد و در بسیاری از روزنامه های تهران ازجمله آژنگ، آتش، بامشاد، اراده آسیا و «مهر ایران» قلم زد تا بكار مجله نویسی پرداخت. دو امضای مستعار معروف او در روزنامه ها، «ع. پیكان» و «آشیخ عباس نقال» بود. ستون «كندوكاو روزنامه ها» كه به قلم او نوشته می شد همیشه جنجال برانگیز بود و ناشران روزنامه ها را می رنجانید.
عباس پهلوان كه از موسسان سندیكای روزنامه نگاران كشور است در مجله های متعدد ازجمله روشنفكر، آشفته، مدروز (زن روز) و فردوسی به كار تحریر اشتغال داشت و در «فردوسی» بیش از هر مجله دیگر ماندگار شده بود و دولت وقت یك بار به خاطر یك نوشته اش در فردوسی، او را ممنوع القلم كرده بود. پهلوان جمعا ۱۵ سال در فردوسی قلم زد. عباس كه به میهندوستی و صراحت لهجه شهرت دارد بسیار روان و بی تكلف می نویسد و بدون ملاحظه حقایق را بیان می دارد. درباره هر موضوعی كه لازم باشد می تواند بنویسد. عباس مدتی هم در خبرگزاری پارس (ایرنای امروز) بكار نوشتن مشغول بود. ابتكار مصاحبه های تلفنی از اوست كه به نام خبرگزاری از رادیو ایران پخش می شد. عباس این طرز مصاحبه را كه تا آن زمان در ایران بی سابقه بود در سال ۱۳۵۸ خورشیدی (۱۹۵۹ میلادی) ابتكار كرد.
پهلوان كه در سال ۱۳۵۹ (دو سال پس از انقلاب) با مخالفت دسته ای از دست اندركاران وقت رو به رو شده بود دچار زحمت و گرفتاری های متعدد شد و چندی بعد، به قول خودش، پس از افزایش شعارهای «عباس پهلوان اعدام باید گردد» دچار واهمه شد و وطن را ترك كرد و به اروپا رفت و در اینجا بكار نوشتن در رسانه ها كه عمدتا راهی جز مسیر جمهوری اسلامی داشتند پرداخت و باز به گفته خودش، هنگامی كه محیط اروپا برای او ناامن شد به آمریكا نقل مكان كرد و در اینجا به روزنامه نگاری كه پیشه مادام العمر اوست ادامه می دهد. او در لس آنجلس سردبیری روزنامه فارسی زبان «عصر امروز» را برعهده دارد و با رسانه های دیگر نیز همكاری می كند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید