چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

قهوه برای سلامت قلب مفید است


قهوه برای سلامت قلب مفید است
۱۵ سال تحقیقات دانشمندان دانشگاه مینه‌سوتا حاكی است، مصرف روزانه یك تا ۳ فنجان قهوه انسان را درمقابل بیماری‌های عروقی قلب وبیماری‌های التهابی محافظت می كند.
این دانشمندان با مطالعه روی ۲۷ هزار‌ ‌و۳۲۱ زن ۵۵ تا ۶۹ ساله دریافتند، احتمال مرگ بر اثربیماری‌های التهابی در بین زنانی كه روزانه یك تا ۳ فنجان قهوه می‌نوشند نسبت به زنانی كه اصلا قهوه نمی خورند ۴۰ درصد كاهش می یابد.
این در حالی است كه مصرف روزانه بیش از یك تا ۳ فنجان قهوه از خطرات بیماری‌های التهابی نمی‌كاهد در صورتی كه مصرف روزانه بیش از این مقدار در كاهش ابتلا به بیماری‌های عروقی قلب موثر است. نتایج تحقیقات در مجله تغذیه بالینی آمریكا نشان می‌دهد، قهوه حاوی آنتی اكسیدان است و با جلوگیری از التهاب انسان را از ابتلا به بیماری‌های التهابی و‌عروقی‌قلب‌محافظت می كند.
● اگر شخصی غش کرد
غش کردن،از دست دادن موقتی هشیاری است که معمولا به علت نرسیدن خون به مغز رخ می دهد.
اگر شخصی غش کرد, این اقدامات را به کار ببندید:
▪ شخص را وارسی کنید تا مطمئن شوید هنوز نفس می کشد، مجروح نشده یا خونریزی نمی‌کند، و به سرعت هشیاریش را به دست می‌آورد. در غیر این صورت فورا به اورژانس تلفن کنید.
▪ لباس‌هاس اطراف گردن شخص را کنار بزنید.
▪ پس از این که فرد هوشیاریش را به دست آورد، او را در مکان آرام و خنکی برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بخوابانید؛ اگر فرد نمی‌تواند دراز بکشد، او را در حالیکه سرش پایین‌تر از سطح شانه‌ها بین زانوهایش قرار دارد بنشانید.
▪ پاهای فرد را حدود ۳۰ سانتی متر بالاتر از سطح قلب او قرار دهید.
▪ اگر شخص استفراغ کرده است، او را به پهلو بخوابانید، تا از خفگی جلوگیری شود.
● مصرف شیر پاستوریزه برای كودكان زیر یكسال مضر است
مقدار آهن و جذب شیرگاو كم است و می تواند باعث خونریزی های خفیف از دستگاه گوارش و در نتیجه كم خونی شود، بنابراین از دادن شیرگاو به كودك قبل از این سن باید خودداری كرد.
یك فوق تخصص انكولوژی اطفال، اظهارداشت: عمده ترین دلیل شایع بودن كم خونی اكتسابی در كودكان تغذیه كمكی نادرست است. وی افزود: كودكان در دوره شیرخوارگی تا ۶ ماهگی ذخیره آهن كافی دارند اما از ۶ ماهگی به بعد برای دریافت آهن و در نتیجه عدم ابتلا به كم خونی فقر آهن كه شایع ترین نوع كم خونی در میان آنهاست، باید در غذای كمكی آنها، گوشت و زرده تخم مرغ و پس از یك سالگی سفیده تخم مرغ گنجانده شود؛ ضمن آنكه از ۴ ماهگی به بعد كودك نیازمند قطره آهن با تجویز پزشك است. وی ضمن هشدار به والدینی كه به دلیل طرز فكر اشتباه تنها آب گوشت را به كودك داده و از خوراندن گوشت به وی پرهیز می كنند، عنوان كرد: گوشت قرمز حاوی مقدار زیاد آهن است و لازم است از ۶ ماهگی به بعد به صورت كوبیده به كودك خورانده شود؛ ضمن آنكه بهتر است برای شروع این عمل از ماهیچه گوسفند و مرغ استفاده شود. وی با اشاره به اینكه از ۱۵ ماهگی كودك، می توان گوشت را به صورت تكه تكه به وی داد، افزود: البته اغلب كودكان از خوردن گوشت تكه شده امتناع می كنند وبنابراین والدین می توانند برای این منظور از گوشت چرخ شده در غذای كودك استفاده نمایند. این متخصص در پایان، یكی دیگر از دلایل كم خونی در كودكان را خوراندن شیرگاو و پاستوریزه قبل از یك سالگی به كودك دانست و توصیه كرد: مقدار آهن و جذب شیرگاو كم است و می تواند باعث خونریزی های خفیف از دستگاه گوارش و در نتیجه كم خونی شود، بنابراین از دادن شیرگاو به كودك قبل از این سن باید خودداری كرد
● علائم سوءهاضمه
سوءهاضمه اصطلاحی است که به درد یا ناراحتی در بالای بخش میانی شکم اشاره می‌کند.
این درد ممکن است مداوم یا متناوب باشد.
سوءهاضمه ممکن است ناشی از زخم معده, بازگشت محتویات اسیدی معده به درون مری (ریفلاکس), مصرف مسکن‌های ضدالتهابی (داروهای آسپیرینی) و در موارد نادری سرطان معده باشد.
همچنین ممکن است هیچ علت معینی برای آن پیدا نشود.
علائم سوءهاضمه اینهایند:
▪ احساس سوزش یا ناراحتی در معده
▪ نفخ.
▪ سوزش سر دل.
▪ تهوع
▪ استفراغ
▪ آروغ‌ زدن
منبع : هنر در خانواده


همچنین مشاهده کنید