چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

قانقاریا ( Gangrenous Dermatitis ) بیماری خطرناک در طیور


قانقاریا ( Gangrenous Dermatitis ) بیماری خطرناک در طیور
GD از جمله بیماری های طیور می باشد كه ضرر فراوانی به اقتصاد دامپروری می زند . این بیماری بال های حیوان را مورد حمله قرار می دهد ، بال ها كبود شده ، تولید گاز كرده و در آنها عفونت پوستی ایجاد می شود .
این بیماری همراه ابتلای حیوان به بیماری هایی كه سیستم ایمنی را تضعیف می كند مانند بورس عفونی ، مارك ، هپاتیت و مسمومیتهای آفلاتوكسینی دیده می شود و همچنین به همراه بیماریهای ناشی از كلستریدیوم ، استافیلوكوك و اشرشیاكلی دیده می شود .
GD خود را به صورت نكروز پوستی و عفونی شدن بافت ها نشان می دهد و معمولا منجر به مرگ می شود . صدمات پوستی این بیماری به علت اثرات ثانویه باكتریایی از نوع كلستریدیوم پرفرنژز تیپ A می باشد .
شیوع این بیماری در بین جوجه های ۱۷ روزه تا ۲۰ هفته ای گزارش شده است كه اكثر آنها جوجه های گوشتی ۴ تا ۸ هفته ای بوده اند
GD معمولا به طور ناگهانی بعد از واكسن بورس نیز دیده می شود چون ایمنی طیور پایین می آید .
افزایش تراكم ، ضعیف بودن سیستم تهویه ، بالا بودن رطوبت ، رعایت نكردن مسایل بهداشتی و كانی بالیسم فاكتورهایی هستند كه میزان ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند .
مرگ ناگهانی در طیور اولین نشانه این بیماری است . در مراحل اولیه این بیماری طیور ، بدون هیچ نشانه ای بر روی پوست می میرند ولی گاهی در بین انگشتان آنها رطوبت دیده می شود . در زیر بال ها قرمزی و تورم به چشم می خورد كه به كبودی می زند و گاهی آب میان بافتی از زیر پوست خارج می شود .
در برخی مواقع هنگام ابتلا به این بیماری سلول های خونی كاهش پیدا می كند و در برخی موارد هایپر گلاسمی و به دنبال آن در مرحله آخر بیماری هیپرگلاسمی بروز می كند .
اگر بیماری بر اثر كلستریدیا باشد سرعت تخریب بافتی سریع است و بعد از مرگ لاشه حیوان سبز رنگ می شود و مایع ژلاتینی از بافت خارج می گردد . پاها متورم شده و عفونت ماهیچه همراه با گاز دیده می شود . دیگر اندام ها از جمله قلب ، ریه ، مفصل زانو نیز آسیب می بینند . ریه ها متورم و ترشح دار می شود و در مواردی مغز استخوان زرد می شود .
▪ درمان :
برای درمان این بیماری می توان از پمادهای آنتی بیوتیك بر روی پوست استفاده كرد و از داروهای كلرامفنیكل ، جنتامایسین ... استفاده كرد .
▪ پیشگیری و كنترل :
وجود دانخوری و آبخوری كافی می تواند از برخی استرس ها بكاهد كه در كاهش و جلوگیری از این بیماری موثر است . كاهش تعداد بازدید كنندگان از فارم ، اطمینان از بالانس بودن جیره و دارای مواد معدنی لازم می تواند از ابتلا به این بیماری بكاهد .
روی ( Zn ) به كاهش عفونت های پوستی كمك می كند پس جیره باید مقدار كافی روی داشته باشد . مكمل های ویتامین E نیز باید به جیره یا آب افزوده شود و جیره از نظر كپك و آفلاتوكسین كنترل شود .
مواد ضد عفونی كننده مناسب و رعایت نكات بهداشتی نیز كمك بزرگی به كاهش بیماری GD می كند .
منبع : دامینه


همچنین مشاهده کنید