جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

فیلیپ کوبر


فیلیپ کوبر
بازیگر فرانسوی، متولد ۲۱ سپتامبر ۱۹۵۰ در مارسی. از سال ۱۹۶۸، کار بازیگری را درTEX (تئاتر تجربی شهر اکسان پرووانس) شروع کرد و بعد از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۸، به عضویت گروه تئاتر سولی (خورشید) درآمد و در نمایش های «۱۷۸۹» (۱۹۷۱-۱۹۷۰)، «۱۷۹۳» (۱۹۷۳-۱۹۷۲) و «عصرطلایی» (۱۹۷۵) به کارگردانی آرین موشکین بازی کرد.
در سال ۱۹۷۶، شروع کرد به نوشتن یادداشت های روزانه اش تحت عنوان «یادداشت های یک مرد جوان» که دربرگیرنده خاطراتش بین سال های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۱ بود و در سال ۱۹۹۹ به چاپ رسید. او در فیلم «مولیر» (۱۹۷۷) به کارگردانی آرین موشکین، نقش مولیر را بازی کرد و یک سال بعد نمایشنامه «دون ژوان» اثر مولیر را در تئاتر سولی بازی و کارگردانی کرد. از سال ۱۹۷۹ به همکاری با کارگاه تئاتر لوون لانوو پرداخت و نقش لورنزو را در نمایش «لورنزاسیا» از آلفرد دو موسه و به کارگردانی اتمار کرجکا بازی کرد. در جشنواره آوینیون همان سال در نمایش «سه خواهر» چخوف به کارگردانی همین کارگردان، نقش توزنباخ را بازی کرد.
دو سال بعد، او با الهام از زندگی خود، اولین اپیزود از مجموعه نمایشی ۱۱ اپیزودی را که بعدها «رمان یک بازیگر» نام گرفت، در بروکسل اجرا کرد. نسخه نهایی این نمایش تک نفره که «رقص شیطان» نام داشت همان سال با بازی و کارگردانی خود کوبر در جشنواره آوینیون اجرا شد و بعد از آن طی یک تور نمایشی، در پاریس و چند شهر اروپا به روی صحنه رفت. کوبر در اجرای «رقص شیطان» و دیگر اپیزودهای «رمان بازیگر»، از بداهه سازی استفاده می کرد و سعی داشت به سبک خاصی از اجرا برسد. اجرای تمام اپیزود های «رمان بازیگر» تا سال ۱۹۹۳ طول کشید و کوبر در آوینیون همان سال نسخه کامل آن را به روی صحنه برد.
طی این سال ها، کوبر همزمان با بداهه سازی اپیزود های «رمان بازیگر»، با همکاری ورونیک کوکه موسسه «کمدی نو» را تاسیس کرد و متن «رمان بازیگر» را در آنجا به چاپ رساند، همچنین با حمایت همین موسسه برنار دارتیگه فیلم هایی بر اساس نمایش های او ساخت. تا سال ۱۹۹۵، کوربه ورسیون های مختلفی از «رقص شیطان» و «رمان بازیگر» را در بسیاری از شهرهای جهان به روی صحنه برد.
در سال ۱۹۹۵، نمایشنامه «چقدر دوستت دارم» اثر کلمانس ماسار را بازی و کارگردانی کرد و در پاریس و دور اروپا به روی صحنه برد. سال بعد نمایشنامه ای بر اساس اشعار لویی آراگون تنظیم و بازی کرد و تا سال ۱۹۹۸ در دور اروپا اجرا کرد.
در ژوئیه همان سال برنار دارتیگه فیلمی بر اساس اجرا های او ساخت که به همراه چهار قسمت از فیلم های ساخته شده بر اساس «رمان بازیگر»، از +Canal فرانسه پخش شدند.
کوبر در سال ۱۹۹۹، همزمان با چاپ «یادداشت های یک مرد جوان»، نمایشنامه «مارشیو» را به روی صحنه برد. بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ چند نمایشنامه دیگر نوشت که خود آنها را بازی و کارگردانی کرد و به روال کارهای قبلی اش در جشنواره آوینیون و بعد در شهرهای مختلف اروپا به روی صحنه برد.در سال ۲۰۰۴، نمایشنامه ای را به نام «مردی که می رقصد» نوشت و برای اولین بار در آوریل سال ۲۰۰۶ به روی صحنه برد.فیلیپ کوبر همواره نمایش های بلندپروازانه ای طرح ریزی می کند که استعدادهای بی شمار او را بروز می دهند.
او نویسنده، بازیگر و کارگردانی است که تئاتر شخصی خود را دارد و معمولا از فضای حاکم بر تئاتر فرانسه دوری می کند تا دنیای شخصی خود را در نمایش هایش خلق کند.

ترجمه: اصغر نوری
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید