پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۶ فروردین ـ ۵ آوریل ـ برخی دیگر از رویدادهای ۵ آوریل


● ۲۳۴۸: طبق نظر یك گروه باستانشناسی، كشتی نوح پس از فروكش كردن توفان در كوه آرارات به زمین نشسته است!.
● ۱۵۳۱: «ریچارد روز» كه در صدد مسموم كردن یك اسقف مسیحیان بر آمده بود باقرار داده شدن در دیك پر از آب و جوشاندن آن اعدام شد!.
● ۱۷۶۲: انگلیسی ها جزیره گرانادا دركارائیب را از چنگ فرانسویان خارج كردندو صاحب آن شدند.
● ۱۹۵۵: وینستون چرچیل كه پس از ملی شدن نفت ایران نخست وزیر انگلستان شده بود و همه تلاش خود را بكار برده بود تا حكومت دكتر مصدق را براندازد و برای این منظور دیدارهای طولانی از آمریكا بعمل آورده بود دو سال پس از برکناری مصدق در کودتای
انگلیسی - امریکایی ۲۸ مرداد، چون خطر دیگری انگلستان را تهدید نمی کرد در این روز كناره گیری كرد و جای خود را به « انتونی ایدن » داد.
● ۲۰۰۴: دولت سعودی با استفاده از تجربه های ۱۵ سال گذشته تصمیم به نزدیك شدن به قدرت شرق ( چین ) گرفت و در جریان تلاش خود برای عضویت در سازمان بین المللی تجارت، با این دولت چند قرار داد اقتصادی امضاء كرد كه رویداد مهم تازه ای است.
● ۲۰۰۴: چین در یك قدرت نمایی تازه دستور داد كه با اتباع آمریكا عمل متقابل به مثل شود و از آنان هنگام ورود به قلمرو چین انگشت نگاری ، عكسبرداری و احیانا مصاحبه بعمل آید و این تصمیم شامل دیپلماتهای آمریكا كه سفر غیر سیاسی به چین می كنند نیز خواهد بود.
● ۲۰۰۴: پارلمان صربستان ( در كنترل ملی گرایان ) در یك اقدام كم سابقه با اكثریت ۱۴۱ رای در برابر ۳۵ رای تصویب كرد كه به میلوشویچ و ۲۰ صرب دیگر كه در بازداشت دادگاه بین المللی در لاهه هستند حقوق و مزایا داده شود و هزینه دفاع قضایی از آنان را دولت برعهده بگیرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید