جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۱۷ فروردین ـ ۶ آوریل ـ فاصله نظر مردم از عمل دولتها در جهان سریعا در حال گسترش است!!


نتیجه سنجش نظر روسها كه در ۲۷ مارس (ششم فروردین )سال ۲۰۰۳ در برابر سه پرسش بعمل آمده بود ۹ روز بعد به این شرح اعلام شد :
ــ در پاسخ به این پرسش كه آیا رفتار آمریكا نسبت به روسیه دوستانه است یا نه ۵۹ در صد پاسخ منفی ، ۲۷ در صد پاسخ مثبت داده و بقیه گفته اند كه آمادگی برای دادن پاسخ ندارند.
ــ به این پرسش كه چه احساسی نسبت به آمریكا دارید ۳۵ در صد گفته اند احساس بد ، ۱۹ در صد خوب و بقیه مطمئن نبوده اند كه چه پاسخی بدهند.
ــ پرسش سوم در باره جنگ عراق بوده كه ۹۱ در صد دلایل آمریكا برای حمله به عراق را تایید نمی كنند و مخالف این جنگ هستند و تنها ۵ در صد با آن موافقت دارند.
در این میان پوتین رئیس جمهوری روسیه گفته است كه اجازه نمی دهد كه احساس و عواطف هدایت دیپلماسی را به دست گیرد و به همكاری خود با آمریكا ادامه خواهد داد.
این تفاوت نظر مردم و دولت منحصر به روسیه نیست ؛ فاصله گرفتن نظر اتباع از عمل دولتها در جهان امروز شتاب بیشتری به خود گرفته است . مردم قرن ۲۱ به دلیل وسعت آگاهی ها و بیدار شدن وجدانها و تیزتر شدن شعور در برابر این وضعیت تحمل كمتری دارند . آنان این وضعیت را مغایر آن چه كه در مدارس به نام تعاریف و اهمیت دمكراسی ( حكومت مردم ) در مغزشان فرو رفته است می بینند و در گوشه و كنار جهان زمزمه پیشنهاد تجدید نظر در فرضیه های دمكراسی كه عمدتا متعلق به قرن چهارم پیش از میلاد و قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی هستند به گوش می رسد.از این زمزمه ها چنین بر می آید كه مردم قرن ۲۱ نمی توانند به هر چند سال یك بار رفتن به پای صندوق و انتخاب یك و یاچند نفر كه از سوی یك گروه نامزد و تبلیغ شده اند اكتفا كنند و سرنوشت خود و وطن و... را دربست در اختیار ایشان بگذارند و آنان را سلطان موقت خود كنند . دمكراسی در یك جامعه بزرگتر از شهر آتن ۲۴ ــ ۲۵ قرن پیش با جمعیتی كمتر از ۲۰ هزار نفر بزرگسال به این ترتیب باید باشد كه برای اجرای تصمیم های مهم كه در قانون معین خواهد شد ، دولت منتخب باید نظر مردم را استعلام كند.
اصحاب این زمزمه ها سازمان ملل به این صورت را اكیدا رد می كنند و خواهان یك پارلمان جهانی به جای آن هستند با یك بازوی اجرایی نوبتی و هیات مدیره به جای یك دبیر كل و اعضای این هیات نباید مستخدم یك دولت باشند و از میان اندیشمندان و استادان دانشگاه با شرایط مشخص انتخاب شوند و....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید