چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اینها رو دیگه نمی‌دونستید...


اینها رو دیگه نمی‌دونستید...
● اگر بتوان هر ساعت ۳۲۰۰ متر پیاده روی كرد چقدر طول می كشد تا دور دنیا را پیاده بپیمایید؟
سئوال مشكلی است.
همانطور كه می دانید در بعضی مناطق كه پیاده روی می كنید به دریاها هم برخورد می كنید ولی فرض می كنیم یك پل روی خط استوا وجود دارد. محیط زمین در خط استوا ۲۴۹۰۲ مایل است.
اگر هر ساعت ۲ مایل پیاده روی كنید و هر روز ۱۲ ساعت.
۲۴۹۰۲ مایل خط استوا را تقسیم بر ۲ مایل می كنیم می شود ۱۲۴۵۱ كل ساعتهایی كه باید پیاده روی كرد كل ساعت را بر ۱۲ تقسیم می كنیم تقریباً می شود ۱۰۳۸ روز پیاده روی.
۱۰۳۸ روز را بر تعداد روزهای سال ۳۶۵ تقسیم می كنیم حدود ۲ سال و ۸ ماه می شود.
● اشكال مختلف ماه چیست ؟
شكل ماه در زمان های مختلف فرق دارد گاهی كاملا گرد گاهی نیم دایره و سایر اوقات هلالی شكل به نظر می رسد . به این شكل های مختلف ماه مرحله بندی اشكال ماه می گویند . اینكه چه مقدار از ماه را می بینیم به وضعیت قرار گرفتن زمین ، ماه و خورشید در یك دورهٔ تقریبا یك ماهه بستگی دارد .
وقتی ماه در مدارش حركت می كند و شما از زمین به آن نگاه می كنید بخش های مختلفی از آن نامشخص است .
آیا می دانید وقتی ماه به تدریج كامل می شود نور آن نیز افزایش می یابد در حالیكه وقتی رو به ناپدید شدن است كم نور می شود
● بزرگترین آبشار جهان كدام است؟
آبشار آنجل بزرگترین آبشار جهان است و در جنگلهای دور افتاده ونزوئلا می باشد.
تقریباً ارتفاع آن ۲۲ برابر آبشار نیاگارا كه ۳۲۱۲ فوت ارتفاع دارد می باشد.
چون این آبشار در جنگلهای انبوه قرار دارد تا دهه ۱۹۳۰ كه ونزوئلا به جستجو با هواپیما نپرداخته بود ناشناخته باقی مانده بود.
نام این آبشار گرفته شده از نام جیمیز آنجل كاوشگر آمریكایی است كه هواپیمای خود را نزدیك این آبشار بعد از شناسایی فرود آورد.
● بزرگترین شهر جهان كجاست ؟
بر اساس گزارشی از ادارهٔ جمعیت ، در حال حاصر توكیو بزرگترین شهر جهان می باشد این شهر حدود ۲۸میلیون نفر جمعیت دارد . در اینجا فهرست ۵ شهر بزرگ جهان ذكر شده است .
ـ توكیو ، ژاپن : ۲۸ میلیون نفر
میكزیكوسیتی ، مكزیك : ۱۸ میلیون و صد هزار نفر
بمبئی ، هند : ۱۸ میلیون نفر
سائوپولا ، برزیل : ۱۷ میلیون و هفتصد هزار نفر
نیویورك ، آمریكا : ۱۶ میلیون و ششصد هزار نفر
تا سال ۲۰۰۷ بیشتر جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند كرد . و این در تاریخ بشر بی سابقه بوده است .
● مثلث برمودا چیست ؟
مثلث برمودا یك مثلث تصور شده در اقیانوس اطلس بین فلوریدا ، پورتوریكو و برمودا می باشد .
هواپیماها و كشتی هایی كه از آنجا عبور می كنند ناپدید می شوند . عده ای معتقدند این ناپدیدی به علت قدرت مافوق طبیعی منطقه است . توضیحاتی طبیعی هم در مورد آن وجود دارد . نیروی دریایی آمریكا گفته است مثلث برمودا یكی از دو مناطق كرهٔ زمین است كه قطب نمای مغناطیسی شمال واقعی را به جای شمال مغناطیسی نشان می دهد . این منطقه آب و هوایی غیر قابل پیش بینی دارد در اثر طوفان و بالا آمدن ناگهانی آب كشتی ها و هواپیماها در آنجا غرق می شوند جریان سریع آی هر نوعی از كشتی یا هواپیما را در هم می نوردد .
● خوراك سنجاقك چیست؟
سنجاقك حشرات، مخصوصاً پشه و پشه ریزه ها را می خورد.
سنجاقك شكارچی دنیای حشرات است.
او به حشرات مورد نظرش حمله می كند و آنها را در هوا با پاهایش به دام می اندازد.
دوران لاروی كه سنجاقك هنوز بال ندارد در كنار بركه ها می خوابد و طعمه خود را روی زمین شكار می كند.
سنجاقك از كهن ترین موجودات زنده است. پیشینه این حشره به سیصد میلیون سال قبل بر می گردد.
● چرا آب رنگ و مزه ندارد ؟
این سؤال مهمی است و برای یافتن پاسخ آن به منابع بزرگ دیگری مراجعه كنید . تعریف لغوی آب ، مایع شفاف ، بی رنگ ، بی بو و بدون مزه ، H۲O كه برای زندگی بیشتر گیاهان و حیوانات اساسی است ، می باشد . در دایره المعارف ادامه داده كه حیات به آب بستگی دارد به خاطر فرآیند واقعی ، قدرت حلال بودن بسیاری از مواد دیگر كه از تركیب آنها با آب موادی با كیفیت اساسی به وجود می آید . علت بی رنگی آب این است كه نور راحت از آن عبور می كند مثل یك پنجره ، ( علی رغم اینكه قسمت های وسیع آب كمی رنگ دارند چون از آب بیشتر عبور می كند و عملكرد آن متفاوت است ) . آب مزه ندارد چون آب مولكول بسیار ساده ای است كه بخش اساسی زندگی را می سازد .
● سیاره هایی كه حركت می كنند.
سیاره ها به دور خورشید درمسیری بیضی شكل حركت می كنند كه به آن مدار گویند . یك دور كامل اطراف خورشید راچرخشی می گویند . یك سال یا ۳۶۵ روز طول می كشد تا زمین یكبار دور خورشید بچرخد . سیاره ها یی كه از خورشید فاصله های بیشتری از زمین دارند چرخش آنها به دور خورشید زمان بیشتری طول می كشد . بعضی سیاره ها یك چرخش درسال و یا بیشتر دارند . ماه هم مثل سیارات دیگر به دور خورشید می چرخد .
هر سیاره به دور محور خود نیز می چرخد . محور خط فرض شده است كه از مركز سیاره گذشته باشد یك شبانه روز طول می كشد تا زمین دور محور خود بچرخد .
● بدن انسان چند سلول دارد ؟
هر موجود زنده ای از والهای آبی گرفته تا بارناكل از یك تك سلول كوچك پدید آمده اند
سلول ها بلوك های اسباب بازی لگو می باشد . هر كدام از لگوها نقش خاصی دارد یا برای هدف ویژه ای است . بدن انسان ۷۵ تریلیون سلول دارد . سلول های بدن متفاوتند ، سلول های خونی ، استخوانی ، پوست و بقیه كه دائماً در بدن تعدادی سلول از بین می روند و تعدادی تكثیر می شوند بدن انسان با یك سال گذشته و یا حتی یك هفته قبل فرق دارد .
منبع : کودکستان


همچنین مشاهده کنید