شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

برگی از تاریخ (۲۰فروردین)


برگی از تاریخ (۲۰فروردین)
امروز ، بیستم فروردین ماه ۱۳۸۶ هجری شمسی ، برابراست با ۲۰ ربیع الاول ۱۴۲۸ هجری قمری و ۹ آوریل ۲۰۰۷ میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:
● تصرف شهر مس توسط آتیلا رهبر هونها
۱۶۵۶ سال پیش در چنین روزی در سال ۳۵۱ میلادی ، آتیلا رهبر هونها شهر « مس » از شهرهای فرانك نشین ( در كشور فرانسه امروز ) را تصرف و ویران ساخت.
خواستگاه هونها را شمال غربی چین دانسته اند . یک دسته از هونها در آسیای میانه مستقر شدند و بعدا تعرضاتی به ایران داشتند که البته جملگی نافرجام ماند. دسته دیگر هونها تا فرانسه پیش رفتند و پس از استقرار در آن منطقه از رومیان و فرانسویان تحت فرماندهی آنها شکست خوردند و سرزمین امروزی مجارستان را وطن خود نامیدند و همانجا ماندند . ریشه لغت HUNGARY که به مجارستان اطلاق می شود به همین لحاظ است . دولت روم هم برای اینکه آنها ساکت باشند ، با استقرار آنها موافقت کرد .
تاخت و تاز هون ها در قلمرو روم با مرگ آتیلا در سال ۴۵۳ میلادی به تدریج پایان یافت و سلطه ایشان تا مدتی محدود به قسمتی از مجارستان شد. آتیلا آن چنان محبوب مردم خود بود كه در عزای او به جای اشك ریختن رگها خود را می زدند و خون خود را می ریختند. پیش از مرگ, آتیلا از خواهر امپراتور وقت روم خواستگاری كرده بود و نیمی از قلمرو امپراتوری را هم به عنوان جهیزیه عروس خواسته بود!
● درگذشت فرانسوا رابله
۴۵۴ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۵۵۳ میلادی ، "فرانسوا رابله "نویسنده و شاعر برجسته فرانسوی در قرن شانزدهم ، پس از ۶۴ سال زندگی چشم از جهان فرو بست" . فرانسوا رابله "كه یكی از رهبران و پرچمداران بزرگ نهضت ادبی و هنری رنسانس در فرانسه و اروپا محسوب میشود ،روز ۱۰ ژانویه سال ۱۴۹۵ میلادی در" دوری نیر "قدم به عرصه وجود گذاشت . وی بعد از پایان تحصیلات خویش به فعالیت ادبی پرداخت و چون در همان دوران ،نهضت ادبی و هنری رنسانس نیز در فرانسه آغاز شده بود" رابله "به صورت پرچمدار این نهضت در ادبیات فرانسه درآمد . وی چنانکه ذکر شد در سال ۱۵۵۳ میلادی درگذشت .
● درگذشت فرانسیس بیكن
۳۸۱ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۶۲۶ میلادی ، فرانسیس بیكن ، دولتمرد ، نویسنده و فیلسوف انگلیسی ، درگذشت .
بیکن در ۲۶ ژانویه ۱۵۶۱ در لندن (یورک هاوس) در منزل پدرش سر نیکولا بیکن متولد شد. پدر او بیست سال اول سلطنت الیزابت ، مهردار سلطنتی بود. مادر بیکن لیدی آن کوک خواهر زن لرد بارلی خزانه‌دار ملکه الیزابت بود. این زن در علم کلام متبحر بود و با اسقف‌های زمان خویش به لاتین مکاتبه می‌کرد .
در دوازده سالگی بیکن را در کمبریج به کالج ترینیتی فرستادند، ولی پس از سه سال آنجا را ترک کرد. در شانزده سالگی در سفارت انگلیس در پاریس ماموریتی به وی پیشنهاد شد.
در ۱۸۸۳ از تانتون به نمایندگی مجلس انتخاب شد. چند سال بعد لرد اسکس دوست بیکن توطئه‌ای بر ضد ملکه ترتیب داد تا او را زندانی کند و جانشینش را به تخت بنشاند. بیکن در نامه‌ای او را از این عمل واداشت و به او نوشت که تا ابد به ملکه وفادار است. اسکس در پی توطئه‌ای نافرجام بر ضد الیزابت زندانی شد تا اینکه موقتاً آزاد گردید، وی دوباره به جمع نیرو پرداخت و با قوای خود به سوی لندن حرکت کرد. بیکن به خشم تمام بر ضد اسکس قیام کرد و در این میان عضو دیوان عالی کشور گردید. اسکس دوباره گرفتار شد و او را به اتهام خیانت به محاکمه کشیدند. او مجرم شناخته شد و محکوم به مرگ گردید. شرکت بیکن در ممحاکمه اسکس او را تا مدتی منفور ساخت.
در ۴۵ سالگی ازدواج کرد و در ۱۵۹۸ به جهت قروض خود به زندان افتاد. در ۱۶۰۶ مشاور قضایی سلطنتی گردید ودر ۱۶۱۳ معاون دادستان کل شد و در ۱۶۱۸ در ۵۷ سالگی بالاخره به مقام صدارت عظمی رسید.
فرانسیس بیکن در دنیای فلسفه جایگاه ویژه‌ای دارد. بسیاری وی را محور اصلی تحول فکری در قرون وسطی می‌دانند تا جاییکه پایان تفکر کلیسا را به اندیشه‌های او نسبت می‌دهند. فرانسیس بیکن معتقد بود که «علم بر انسان و جهان تسلط دارد» و«بر طبیعت نمی‌توان مسلط گشت مگر آنکه از قوانین آن آگاهی یابیم» و در رد اندیشه کلیسا چنین عنوان کرد که «اگر انسان ذهن خود را معطوف به ماده کند در حدود آن کار می‌کند و از حدود ماده تجاوز نمی‌نماید». وی معتقد بود که ادراک ما از حقیقت تنها در همان حدی است که مشاهدات ما اجازه می‌دهد و خارج از حیطه مشاهدات چیزی نمی‌توانیم بدانیم. از نظر او ذهن مسئول یافتن روابط در ماده به‌وسیله مشاهده و تجربه‌است و میان علم و عمل و مشاهده فرقی نیست. راهی که وی برای رسیدن به بصیرت و ادراک بهتر از جهان پیرامون پیشنهاد می‌کند چنین است: «با کسب دانش طبقه بندی مادیات بر اساس ارزش و اعتبار آن، ذهن خود را از تزویر دور دار» و برای رسیدن به آن باید ذهن را از بتهایی که آن را احاطه کرده‌اند رها سازیم.
● تولد ادموند هوسرل
۱۴۸ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۸۵۹ میلادی ادموند هوسرل فیلسوف بر جسته آلمانی دیده به جهان گشود . وی مکتب پدیدارشناسی را تاسیس کرده است . فلسفه علم حساب ، مطالعات منطقی ، تجربه و حکم ، اندیشه های دکارتی ، پدیدارشناسی و انسان‏شناسی ، اندیشه پدیدارشناسی و پدیدارشناسی و مبانی علوم از مهمترین آثار این اندیشمند است . گفته اند وی بیش از چهل هزار صفحه فلسفه نگاشته است .
● زادروز« لودن دورف » سردار معروف آلمان
۱۴۲ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۸۶۵ میلادی ، ژنرال اریك لودن دورف ERICH LUDENDORFF سردار معرف آلمانی متولد شد .وی بود كه در آغاز جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ ارتش روسیه را كه از نظر نفرات دوبرابر ارتش هشتم آلمان بود در «تانن برگ» شكست داد و این شكست و شكست سال بعد ، باعث تضعیف روسیه و پیروزی انقلاب این كشور شد. لودن دورف در« برست لیتوفسك » با روسیه قرارداد صلح امضاء كرد و این كشور را از صحنه جنگ خارج ساخت .
وی از آنجا به جبهه غرب بازگشت و متوجه شد كه آلمان جنگ جهانی اول را نخواهد برد و به قیصر پیشنهاد كرد كه با دولتهای مخالف آلمان وارد مذاكرات صلح شود ، لیکن قیصر نپذیرفت و او به سمت غیر رزمی گماشت .
در پایان جنگ اول لودن دورف كه فرضیه « حمله نامحدود زیر دریایی » از اوست به سوئد رفت و در آنجا چند كتاب درباره جنگ نوشت و سوسیالیست های آلمان را متهم كرد كه در جریان جنگ جهانی اول از پشت به دولت آلمان خنجر زدند و با بیانات خود روحیه آلمانی ها تضعیف كردند.
پس از تاسیس حزب ناسیونال سوسیالیست آلمان ( نازی ) ، وی نخستین فردی بود كه دفتر عضویت این حزب را امضاء كرد و هیتلر را بر ضد سوسیالیستها برانگیخت . وی عادت داشت كه به جای بكار بردن كلمه سوسیالیست واژه « بی وطن » را بكار برد.
بسیاری از كسانی كه بر جنگ جهانی دوم تحلیل نوشته اند تاكید كرده اند كه اگر لودن دورف سه سال دیگر زنده مانده بود ، المان در جنگ دوم شكست نمی خورد زیرا كه او مانع حمله نظامی هیتلر به روسیه می شد و تا انگلستان از پای در نمی آمد اجازه گسترش جبهه را نمی داد. او در سال ۱۹۳۷ درگذشت.
● زادروز لئون بلوم سیاستمدار فرانسوی
۱۳۵ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۸۷۲ میلادی ، لئون بلوم سیاستمدار فرانسوی ، متولد شد . بلوم كه یك وكیل دعاوی سوسیالیست بود در جریان محاكمه دریفوس شهرت كسب كرد . پس از جدا شدن افراطیون سوسیالیست از این حزب در سال ۱۹۲۰ و تشكیل حزب كمونیست، وی حزب سوسیالیست را نوسازی كرد و سپس جبهه خلق را مركب از چپگرایان فرانسه به وجود اورد . این جبهه در انتخابات سال ۱۹۳۶ اكثریت به دست آورد و رابله نخست وزیر فرانسه شد. وی نخستین نخست وزیر سوسیالیست و تنها نخست وزیر یهودی فرانسه بوده است. بلوم در سال ۱۹۵۰ درگذشت.
● کشتار فلسطینیان دردیر یاسین
۵۹ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۲۷ ه ش دهکده دیر یاسین در غرب بیت المقدس آماج حملات نظامیان رژیم صهیونیستی قرار گرفت . کشتار دیر یاسین یکی از مستندات غیر قابل انکار از نسل کشی در تاریخ رژیم صهیونیستی است.
در ساعات نخستین بامداد روز ۹ آوریل ۱۹۴۸ کماندوهای صهیونیست به دهکده دیر یاسین حمله بردند. جالب اینجاست که این دهکده بیرون از مواضعی قرار داشت که از طرف سازمان ملل با طرح و پشتیبانی انگلیس برای رژیم صهیونیستی در نظر گرفته شده بود قرار داشت. تا بعد از ظهر همان روز بیشتر از ۱۰۰ نفر از اهالی این روستا اعم از مرد و زن و کودک قتل عام شدند. درست یک ماه قبل از این حمله اهالی دیر یاسین با دهکده یهودی همسایه شان به اسم گیوات شائول قرارداد عدم تعرض امضا کرده بودند. بعضی از حملات از همین همسایگی بود و بقیه حملات از روستای یهودی نشین بیت عین کریم انجام گرفت. عامل و محرک اصلی این حمله دو دسته از جنایتکاران صهیونیست به نام های استرن و ایرگون بودند ولی بعدا نیروهای ارتش اشغالگر به نام پالماه نیز به آنها پیوستند. هدف اولیه متخاصمان تحت کنترل گرفتن روستا و وادار کردن اهالی به ترک آن بود و به این ترتیب در بین ساعت ۳- ۴ صبح حمله شروع شد.
ولی هدفی که آسان به نظر می رسید بسیار دشوارتر پدید آمد و ۴ نفر از مهاجمان کشته و ۳۲ نفر مجروح شدند. بنابر این آنها از هاگناه که ارتش اصلی صهیونیستی بود تقاضای کمک کردند. هاگناه که با نقشه اولیه این حمله مخالف بود برای تخلیه مجروحین وارد عمل شد. در این بین شاخه ضربتی هاگناه که پالماه نامیده می شد ۱۷ نفر را بهمراه یک توپ ۵۰ میلیمتری برای حمله مامور کرد و بعد از آن در طول یک ساعت نیروهای مقاومت در دیر یاسین از بین رفتند. پس از این سربازان مزدور پالماه دهکده را ترک کردند و گانگسترهای ایرگون و استرن که بر اثر عدم موفقیت و دادن تلفات احساس حقارت شدیدی می کردند به طور برنامه ریزی شده ای شروع به قتل عام مرد و زن و کودک در دیر یاسین کردند. شاهدان عینی گفته اند که مردان و پسران اسیر گرفته شده را بر کامیونها سوار کرده و قبل از اعدام آنها را در طول جاده جافا به مردم نشان داده به پایکوبی و سرور پرداختند.
در کشتار دیر یاسین یکی از فجیع ترین کشتارها و جنایات در قرن اخیر روی داد . صهیونیست ها با قساوت هر چه تمام تر پس از کشتار مردم دهکده به مثله کردن اجساد آنها پرداختند. گفته می شود در این کشتار ، صهیونیست ها کودکان زنان حامله را از بطن آنها خارج می ساختند و جلوی مادرانشان آتش می زدند . و این در حالی بود که جامعه جهانی نسبت به این نسل کشی سکوت کامل اختیار کرد .
● قطع روابط سیاسی ایران و آمریکا
۲۷ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۵۹ ه ش ایالات متحده آمریکا روابط سیاسی خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد . آمریکا پس از تسخیر لانه جاسوسی اش در ایران به دست دانشجویان ، ابتدا ارتباط سیاسی خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد و پس از آن نیز با طرح تحریم های مختلف اقتصادی و همچنین بلوکه کردن دارایی های مشروع جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات نظامی در ایران همچون حمله به طبس برای آزاد سازی گروگانها ، کودتای نافرجام نوژه و در نهایت راه اندازی جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران ، خوی پلید خود را به طور بارزی به نمایش نهاد . جمهوری اسلامی ایران نیز با اتخاذ سیاست نه شرقی و نه غربی عملا با گام نهادن در مسیر خودکفایی اقتصادی به کشور های مختلف جهان نشان داد که حتی با مبارزه با قدرت اقتصادی جهان می توان در مسیر رشد اقتصادی گام برداشت .
● آغاز عملیات والفجر ۱
۲۴ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۶۲ ه ش عملیات والفجر یک ، در ادامه والفجر مقدماتی ، در منطقه شمال غرب فکه آغاز شد . این عملیات با رمز مقدس بسم الله الرحمن الرحیم یا الله ، یا الله ، یا الله ، انصرنا علی القوم الکافرین ، یا محمد ( ص ) ، یا امیر المومنین ( ع ) ، یا فاطمه الزهرا ( س ) و در ساعت ۲۳ و ده دقیقه روز بیستم فروردین سال ۱۳۶۲ آغاز گردید . عملیات والفجر ۱ در منطقه ای به وسعت ۱۵۰ كیلو متر مربع و با هدف انهدام دشمن و آزاد سازی بخشی از مرزی به انجام رسید . در پایان این عملیات ارتفاعات ۱۱۲ ، ۱۴۵ و ۱۴۳ در منطقه حمرین ، چندین روستا در حاشیه روخانه دویرج و پاسگاه پیچ انگیزه از لوث وجود دشمن بعثی پاک شد . همچنین در پایان این عملیات ۹۸ دستگاه تانک و نفر بر ، دهها دستگاه خود رو ، چندین قبضه سلاح نیمه سنگین و سبک ، ۵ فروند بالگردان ، و چندین تیپ دشمن نابود شد . بر اثر این عملیات ۶۵۰۰ نفر از نیروهای دشمن کشته یا زخمی و ۲۵۰ نفر از آنان نیز به اسارت نیروهای خودی در آمدند .
● آغازعملیات کربلای ۹
۲۰ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۶۶ ه ش عملیات کربلای ۹ توسط ارتش ، در منطقه عمومی قصر شیرین آغاز گردید. این عملیات در ساعت یک بامداد با رمز مقدس یا مهدی ( عج ) ادرکنی و به منظور پاسخگویی به شرارت های اخیر رژیم بعث عراق در حوزه خلیج فارس آغاز شد . به گزارش قرار گاه خاتم الانبیاء رزمندگان اسلام در این عملیات با اتخاذ تاکتیک نفوذی در عمق جبهه دشمن و با عبور از کانال پیچیده مجهز به انواع تله های انفجاری و میادین مین ، ارتفاعات ۵۴۲ ، ۴۱۰ ، ۴۰۰ و ۴۱۵ و پاسگاه مرزی باباهادی را که مدت شش سال و نیم در اشغال نیروهای دشمن بود به تصرف خود در آوردند و با آزاد سازی این ارتفاعات بیست کلیومتر از خاک میهن سلامیمان را از لوث وجود صدامیان پاکسازی کردند .

منابع:
مهر
روزنامک
صدا و سیما
ویکی پدیا
هشت
سایت شهید آوینی
سایت پارس
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید