چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۲۱ فروردین ـ ۱۰ آوریل ـ ملکه روشنفکر سوئد تصمیم به کناره گیری گرفت


۲۱ فروردین ـ ۱۰ آوریل ـ ملکه روشنفکر سوئد تصمیم به کناره گیری گرفت
دهم آوریل ۱۶۵۴ كریستینا ملكه روشنفكر و دانشمند سوئد به ملت این كشور اعلام كرد كه تصمیم به كناره گیری گرفته و به سیاستمداران سوئد دو ماه مهلت داد كه پادشاه دیگری برای كشور بیابند و تاكید كرد كه ۱۶ ژوئن از كاخ سلطنتی اثاثه كشی خواهد كرد .
وی كه برجای پدرش آدولفوس نشسته بود هنوز ۲۵ ساله نشده بود كه تصمیم به كناره گیری گرفت. آدولفوس دارای فرزند ذكور نبود . سوئد از دیر زمان توسط نخست وزیر اداره می شد و پادشاه نقش عمده نداشت.
كریستینا كه پس از او «چارلز گوستاو» پسر عمویش را برجایش نشانیدند دارای تحصیلات عالی و بانویی روشنفكر بود كه بیشتر وقت خود را صرف بحثهای علمی و فلسفی می كرد و « دكارت » فیلسوف بلند آوازه فرانسوی و نویسنده تعریف« جامعه » در جلسات بحث كه وی حضور داشت شركت می كرد. كریستینا بزرگترین حامی و مشوق « دكارت » بود.
كریستینا در طول سلطنت خود نخست همه املاك موروثی خاندان سلطنت را به دولت واگذار كرد و سپس از دولت خواست كه آنها به مردم بفروشد. وی بیش از پیش اختیارات پادشاه را محدود كرد و كارها را به نخست وزیر سپرد.
كریستینا در استعفا نامه اش نوشت كه ذات او با این همه تشریفات غیر لازم سازگار نیست و او نشستن در كتابخانه و خواندن كتاب و گفتگوی با دانشمندان را ترجیح می دهد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید