جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

برگی از تاریخ (۲۱فروردین)


برگی از تاریخ (۲۱فروردین)
امروز ، بیست و یکم فروردین ماه ۱۳۸۶ هجری شمسی ، برابراست با ۲۱ ربیع الاول ۱۴۲۸ هجری قمری و ۱۰ آوریل ۲۰۰۷ میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:
● آتش بس دو هفته ای ایران و روم ، همیشگی شد
۱۶۷۱ سال پیش در چنین روزی در سال ۳۳۶ میلادی ، كنستانتین امپراتور روم ، به بهانه شركت در مراسم سی امین سال حكومت خود ، آتش بس دوهفته ای با ارتش ایران را كه ۲۲ روز طول كشیده بود ، به صورت نا محدود تمدید كرد و بعدا ، تا زمانی که زنده بود ، از ادامه جنگ چشم پوشید .
البته جنگ دو امپراتوری سال بعد ، پس از درگذشت كنستانتین ، از سر گرفته شد و ۲۶ سال متناوبا طول كشید و نهایتا بدون اخذ نتیجه پایان یافت.
فرماندهی ارتش ایران یك روز مانده به نوروز به احترام ایام عید ملی ، دو هفته اتش بس داده بود و كنستانتین كه واحدهایش به دلیل تلفات سنگین نیاز به تجدید سازمان داشتند با این آتش بس موافقت كرده بود كه پس از آن ، محاربه تا كنستانتین زنده بود تجدید نشد. كنستانتین ۲۲ ماه مه ۳۳۷ در قسطنطنیه در گذشت و جنگهای شاپور دوم ( ذوالاكتاف ) با كنستانتین دوم جانشین او از همین سال آغاز شد . تا سال ۳۳۶ ، دو ابر قدرت وقت در رعایت پیمان صلح منعقده در سال ۲۹۷ كه نرسی شاه ایران و دیوكلسین (دیوكلتیان ) امپراتور روم آن را امضاء كرده بودند می كوشیدند و در آن مدت جز دو سه برخورد محدود ازجمله نبرد سال ۳۲۶ جنگ چشمگیری صورت نگرفته بود.
● درگذشت كارل فون لینه
۲۲۹ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۷۷۸ میلادی ، «كارل فون لینه» طبیب و گیاه شناس سوئدی درگذشت. او را پدر علم گیاه شناسی دانسته اند . او با تكمیل و توسعه روش نامگذاری علمی مبحثی آشفته را سامان بخشید.
وی قدم بزرگی در گیاهشناسی برداشت و اعلام كرد كه گیاه نیز دارای احساسات است و تنها فرق آن با انسان و حیوان عدم تحرك اوست.
اصول طبقه بندی لینه كه وی آن را درجانورشناسی، گیاهشناسی، و معدن شناسی به كاربرد درروش ساختن روابط موجودات زنده درعالم طبیعت اهمیّت فوق العاده ای دارد. رده بندی موجودات زنده مهمترین كتاب لینه است.
● اولتیماتوم روسیه به دولت عثمانی در حمایت از صربها
۱۸۱ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۸۲۶ میلادی ، تزار وقت روسیه به دولت عثمانی در مورد سرزمین های اسلاو نشین منطقه دانوب از جمله صربستان اولتیماتوم داد و از این دولت خواست كه از این مناطق خارج و بیش از این متعرض اسلاوها نشود . روسیه به خاطر صربستان سه بار با عثمانی جنگید ، به حمایت از صربها وارد جنگ جهانی اول شد و در جریان جنگ جهانی دوم آلمانها را از صربستان بیرون راند ، اما در دهه ۱۹۹۰ به دلیل ضعف رهبری موفق نشد از حمله نظامی ناتو به صربستان جلوگیری كند. روسها و صربها همنژادند.
● درگذشت میرزا ابوالحسن جلوه
۱۱۰ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۲۷۶ شمسی ، «سید ابوالحسن طباطبایی اصفهانی» مشهور به میرزا ابوالحسن جلوه و متخلص به حكیم جلوه ازبزرگان فلسفه اسلامی درتهران بدرود حیات گفت.
او در احمد آباد هند به دنیا آمد و تحصیل علوم مقدماتی را در اصفهان آغاز کرد. پس ازتحصیل مراتب عالی تر علوم بویژه فلسفه در مدرسه دارالشفای تهران به تدریس فلسفه ، ریاضیات ، عرفان مشغول شد .
حكیم جلوه ازدانشوران و فیلسوفان شیعی بود كه ازوی به نام« سیِّدُ الحُكَما» یاد شده است. درحوزه درس حكیم جلوه مدرسان، حكما و دانشمندان بزرگی چون« فَخرُ الفُقَها» به تحصیل می پرداختند.
حاشیه بر شفاء ، حواشی بر کتاب اسفار ملاصدرا ، اثبات الحرکهٔ الجوهریه ، حواشی بر مشاعر ملاصدرا ، حواشی بر مبدأ و معاد ملاصدرا ، حاشیه بر شرح هدایهٔ الاثیریه ابهری ، تعلیقه بر رساله درهٔ الفاخر، حاشیه بر شرح ملخص چغمینی ، تعلیقات بر مقدمه شرح فصوص قیصری ، حاشیه بر شرح منظومه حاج ملا هادی سبزواری ، جسم تعلیمی، وجود الصور النوعیه و دیوان جلوه از مهمترین آثار آن فیقه فرزانه اند .
● قتل مرموز دو افسر ژاندارم و افزایش بدگمانی ایرانیان نسبت به انگلیسی ها
۹۱ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۲۹۵ شمسی ، دو افسر ژاندارم ــ یك سرگرد و یك ستوان ــ در شیراز به طرز مرموزی كشته شدند. چون ژاندارمری تنها نیروی مسلح ایران در برابر «اس. پی. آر.» انگلستان بود در قتل این دو افسر، انگلیسی ها مورد سوء ظن قرار گرفتند و شیرازی تا زمان لغو موافقتنامه اوت ۱۹۰۷ سن پترزبورگ مبنی بر تقسیم ایران(به دستور لنین در سال ۱۹۱۷)، كینه انگلیسی ها را از دل بیرون نكردند و بارها با آنان مسلحانه برخورد داشتند و تلفات وارد ساختند. انگلیسی ها هیچگاه در فارس آرامش نداشتند.
● درگذشت جبران خلیل جبران
۷۶ سال پیش درچنین روزی درشامگاه جهعه ، دهم آوریل ۱۹۳۱ میلادی ، «جِیران خلیل جِبران» نویسنده، شاعرو فیلسوف عارف مسلك لبنانی دار فانی را وداع گفت.
خلیل جبران ششم ژانویه ۱۸۸۳ میلادی در لبنان شمالی دیده به جهان گشود . به دلیل اینکه پیروان ادیان مختلف در لبنان به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر در حال زندگی اند ، جبران نیز در میان این ادیان مختلف به همزیستی ادیان خو گرفت و این امر به وضوح در میان آثار او نمایان است . وی در هشت سالگی به همراه خانواده اش به آمریکا رفت و در ۲۵ ژوئن ۱۸۹۵ میلادی سفری به نیویورک داشت . پس ازآن برای بار دوم ، در سال ۱۸۹۸ به همراه خانواده اش وارد لبنان شد . او در بین سالهای ۱۸۹۸ تا ۱۹۰۲ در دانشگاه لبنان به تحصیل پرداخت . پس از اینکه اعضای خانواده اش در سال ۱۹۰۲ دار فانی را وداع گفتند او در همان سال برای دومین بار به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد . جبران در سل ۱۹۰۸ به پاریس سفر کرد اما پس از مدتی دوباره به آمریکا بازگشت . وی در سال ۱۹۱۴ در پاریس نمایشگاهی از آثار نقاشی خود را برپا کرد . او در سال ۱۹۱۸ میلادی نخستین مجموعه شعرش را با نام دیوانه به زبان انگلیسی منتشر کرد .
▪ پیش قراول (۱۹۲۰ ) ،
▪ پیامبر (۱۹۲۳ ) ،
▪ شن و کف ( ۱۹۲۶ ) ،
▪ مسیح پسر انسان (۱۹۲۸ ) از دیگر آثارادبی او به زبان انگلیسی ،
▪ ارواح عاصی (۱۹۰۸ ) ،
▪ بالهای شکسته (۱۹۱۲ )
▪ یک اشک ویک لبخند ( ۱۹۱۴ ) از عناوین مهمترین آثار او به زبان عربی هستند .
وی در حوزه علوم روانشناختی نیز آثار گرانسنگی از خود به جای نهاده است که از میان آنها می توان به زمین خدایان ( ۱۹۳۱ ) و باغ پیامبر (۱۹۳۳ ) میلادی اشاره کرد .
خلیل جبران معتقد بود كه نسلی نو درخاورمیانه درحال ظهوراست و این نسل برتاریكی های فرهنگ استعماری خواهد شورید و ایمان و پاكی و جسارت و شهامت را به ارمغان خواهد آورد. مشهورترین و پرفروش ترین اثراین نویسنده مسیحی کتاب پیامبر می باشد . جبران در این کتاب ، با واژه های عاشقانه و دلتنگی های عارفانه اش میلیونها انسان را مجذوب خود ساخت .
این عارف شاعر در دهم آوریل سال ۱۹۳۱ میلادی در سن چهل و هشت سالگی در نیویورک بر اثر سرطان در گذشت . در مراسم تشییع پیکر خلیل جبران – که در حدود ۴۰ روز بعد از درگذشت وی در لبنان انجام شد – در پی تابوت او ، مسلمانان شیعه و سنی ، کاتولیکهای یونانی و سریانی و ارتدوکس ها ، مارونیت ها ، یهودیان ، پروتستان ها ، و خیلی از کودکان حضور داشتند . پیکر وی را در معبد مارسرکیس در منطقه کوهستانی بیشاری ، واقع در لبنان ، دفن نمودند .
● تولد عمر شریف
۷۵ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۹۳۲ میلادی ، عمر شریف ( مایکل شلهوب ) بازیگرمشهور مصری به دنیا آمد . او در فیلمهای مختلفی ازجمله دکتر ژیواگو ، لورنس عربستان و فوق سری بازی کرده است . عمر شریف که طرفداران بسیاری دراقصی نقاط جهان دارد، سالها به دلیل کم توجهی در محافل سینمایی مصر هرگز چنانچه لایق آن بوده مورد تقدیر قرار نگرفت . وی سال گذشته جایزه سزاررا دریافت نمود و از دریافت این جایزه بسیار ابراز خرسندی نمود.
● ترور ناموفق محمد رضا پهلوی
۴۳ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۴۳ شمسی ، سرباز وظیفه رضا شمس آبادی ، در حالیکه محمدرضا پهلوی در حال خروج از اتوموبیل خود بود ، به قصد اعدام انقلابی به سوی وی تیراندازی کرد . این حادثه در کاخ مرمر روی داد و البته گلوله به هدف اصابت نکرد . در این ماجرا سرباز وظیفه شمس آبادی به شهادت رسید .
در پی این تیراندازی عده ای ازجمله چند فارغ التحصیل چپگرای دانشگاههای خارج كه به وطن باز گشته بودند دستگیر و بعدا محاكمه و محكوم شدند.
● تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
۲۸ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۵۸ شمسی ، امام خمینی(ره) رهبرفقید انقلاب اسلامی مردم را به محو استضعاف مالی درجامعه تشویق و بسیج فرمودند. در همین راستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین حساب یکصد امام خمینی ره افتتاح شد . این بنیاد بر اساس فرمان ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی مدظله به منظور تأمین مسکن محرومان به ویژه روستاییان در چهارچوب سیاستها و برنامه های دولت تشکیل گردید.
بخشی از پیام حضرت امام خمینی (ره) برای تشکیل این نهاد به این شرح است :
« ... اکنون باید با خود یاری و همکاری برای مبارزه علیه فقر و محرومیت بسیج شوید و با تأیید الهی به نجات مردم مستضعف کمرهمت ببندید... همه محرومان باید خانه داشته باشند ، هیچکس در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد . بر دولت اسلامی است که برای این مسئله مهم چاره ای بیندیشد و بر همه مردم است که در این مورد همکاری کنند.
اینجانب حسابی به شماره یکصد(۱۰۰) در تمام شعب بانک ملی افتتاح کرده و از همه کسانی که توانایی دارند دعوت می کنم که برای کمک به خانه سازی برای محرومان به این حساب پول واریز کنند و در هر محل از بین افراد صالح و مورد اعتماد گروهی حداقل مرکب از سه نفر از مهندسان و کارشناسان شهرسازی و خانه سازی و یک نفر روحانی و یک نماینده دولت انتخاب شوند تا با صرفه جویی و دقت کام خانه های ارزان قیمتی بسازند و در اختیار محرومان قرار دهند و در این طرح هیچ پولی در برابر خرید زمین پرداخت نشود... بنیاد مستضعفین نیز باید به کمک این طرح بشتابد و از اموال مصادره شده خاندان پهلوی و اطرافیانش در این طرح استفاده شود ... من با کمال تواضع از ملت عزیز در این امر حیاتی استمداد می کنم و سلامت و سعادت همگان را خواستارم. »
● انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی
۱۵ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۷۱ شمسی ، چهارمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد . بنا بر اطلاعات ارایه شده از وزارت کشور در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی ، جمعیت واجد شرایط رای دادن بیش از ۳۲ میلیون نفر اعلام شد. همچنین کل آراء ماخوذه در این دوره نزدیک به ۱۹ میلیون رای اعلام شد . در این دوره ۵۷.۸۱ در صد از مردم در انتخابات شرکت کردند .
● شهادت امیرسپهبد صیاد شیرازی
۸ سال پیش در چنین روزی ، درسال ۱۳۷۸ شمسی ، امیر سپهبد علی صیاد شیرازی ، به ضرب گلوله منافقین کوردل ، که از رشادتهای وی در عملیات مرصاد کینه ای عمیق در دل داشتند ، به درجه رفیع شهادت نایل آمد.
این امیرسرافرازارتش اسلام درمقام های مختلف به این مرزو بوم خدمت خالصانه كرده بود.
سپهبد شهید علی صیاد شیرازی درسال ۱۳۲۳ هجری درشهرستان درگزبه دنیا آمد . او پس از طی تحصیلات متوسطه وارد دانشکده افسری شد و در سال ۱۳۴۶ ه ش به در جه ستواندومی نایل آمد . وی پس از آن برای طی دوره های مختلف نظامی به کشور های خارجی اعزام شد و پس از طی دوره توپخانه سمت استادی را در مركزآموزش توپخانه اصفهان عهده دار گردید .شهید صیاد شیرازی در همین دوران به دلیل فعالیت های سیاسی علیه رژیم پهلوی به زندان محکوم شد . پس از پیروزی انقلاب اسلامی آن شهید والا مقام به تشکیل "کمیته دفاع شهری در اصفهان"همت گمارد . مقابله با گروهکهای غرب کشور ، فرماندهی قرارگاه غرب ارتش و فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، نمایندگی امام ره در شورای عالی دفاع در تیرماه سال ۱۳۶۵ و... از جمله فعالیت های او در سالهای پس از انقلا ب است . وی در سال ۱۳۶۶ به درجه سرتیپی مفتخرشد. او در مردادماه ۱۳۶۷ در عملیات مرصاد فرماندهی دقیق و رشادت های بسیاری از خود به تماشاگذاشت . در مهرماه ۱۳۶۸ بنا به درخواست ریاست‏ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و موافقت مقام معظم رهبری شهید صیاد شیرازی به سمت معاونت‏بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب ‏شد و در شهریور ماه ۱۳۷۲ با حکم فرماندهی معظم کل قوا به سمت جانشین رئیس ستاد نیروهای مسلح منصوب گردید. در شانزدهم فروردین ۱۳۷۸ وی با حکم مقام معظم رهبری به درجه سرلشکری نایل آمد.

منابع :
روزنامک
مهر
صداوسیما
ویکی پدیا
هموطن سلام
بخشی از کتاب خلیل جبران ، انسان و شاعر
روچنه
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید