سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تومیسلاو ایویچ


تومیسلاو ایویچ
بعد از صعود تیم ملی فوتبال كشورمان به مسابقات جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه- تومیسلاو ایویچ ، مربی بسیار نامدار و پر تجربه كروات جانشین والدیرویرا شد. ویرا كه با تیم ملی به جام جهانی صعود كرده بود از كار بركنار شد و ایویچ به حكم رئیس جدید سازمان تربیت بدنی ، محسن صفایی فراهانی ، جای او را گرفت .
ایویچ درفوتبال ایران كار خود را روی تحكیم سیستم دفاعی در تیم ملی فوتبال كشورمان گذاشت و مردانی چون نادر محمد خانی و جواد زرینچه را كه سال ها در تیم ملی حضور نداشتند به تیم ملی برگرداند.
ایویچ در دیماه ۱۳۷۶ به ایران آمد. اولین میدان او بازی های چهارجانبه جام هنگ كنگ بود. در این رقابتها ایران به دنبال تحمل شكست یك- صفر مقابل نیجریه ، در دیدار دوم شیلی را در ضربات پنالتی شكست داد و به عنوان سوم این رقابتها رسید. ۲ ماه اول سال ۱۳۷۷ با بازیهای ملی فراوان برای تیم ملی تحت هدایت ایویچ توام شد. تیم ملی ابتدا در ۳ دیدار دوستانه مقابل ۳ باشگاه فرانسوی مثل گوین كمپ نانت و مونت پولیه قرار گرفت و سپس در تبریز با نتیجه یك-یك مقابل تیم ملی فوتبال كویت متوقف شد. دیدارهای چهارجانبه جام L.G تهران هم ثمره چندانی برای تیم ملی نداشت. شكست ۲- صفر مقابل مجارستانی كه به جام جهانی صعود نكرده بود با پیروزی یك- صفر برابر جامائیكای صعود كننده به جام توام شد. بعد از آن تیم ملی برای انجام ۲ دیدار دوستانه فوتبال به ایتالیا رفت. اینجا بود كه جلال طالبی با عنوان مدیر فنی تیم ملی، به ایتالیا فرستاده شد تا معلوم شود تغییراتی در فوتبال ایران محتمل است. تیم ملی سپس در یك بازی كاملاً غیر طبیعی كه به نظر می رسید واقعی نباشد ۷-یك به آ.اس . رم ایتالیا باخت. بعد از این باخت ، ایویچ از مربیگری تیم ملی فوتبال بركنار شد و جلال طالبی جای او را گرفت. در جام جهانی تیم ملی با تغییراتی كه خالق آن ایویچ بود نتایج نسبتا" موفقی گرفت اما فوتبال ایران مدت ها بعد قدر بزرگمردی به نام ایویچ را به خوبی فهمید.
ایویچ با یك كارنامه بسیار قوی و سابقه مربیگری در تیم های بزرگ اروپا مثل تیم ملی كرواسی ، مارسی، پورتو ، بنفیكا ، استاندارد لیژ و ... به ایران آمد. او در سال ۱۹۸۷ میلادی و در فینال جام باشگاه های اروپا موفق شد با تیم پورتو، تیم بایرن مونیخ آلمان را ۲-یك شكست داده و قهرمان اروپا شود.
منبع : سایت فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید