چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

شوید


شوید
● كلیات گیاه شناسی
شوید گیاهی است یك ساله یا دوساله كه گاهی ارتفاع آن به یك متر نیز می رسد. ریشه آن راست، مخروطی شكل و سفید است. این گیاه در اكثر نقاط دنیا از جمله قسمتهای جنوب اروپا، مصر، آمریكا و چین پرورش داده می شود.
میوه شوید بیضوی، مسطح و به طول ۴ میلیمتر و عرض ۳ میلیمتر است. رنگ آن قهوه ای روشن و در سطح آن برجستگیهایی به رنگ زرد و در كناره های آن لبه بال مانندی به رنگ زرد روشن دیده می شود.
▪ تركیبات شیمیایی:
تخم شوید دارای ۳درصد روغن می باشد.
▪ خواص دارویی:
تخم شوید اثرات درمانی زیادی دارد از جمله به عنوان ضد تشنج، ضد درد، نفخ شكم، ادرارآور و برای تقویت معده به كار می رود.
برای كسانیكه اشتهای زیادی به غذا ندارند و لاغر هستند تخم شوید بهترین داروست، زیرا اشتها را زیاد كرده و معده را تقویت می كند و انرژی به بدن می دهد. تخم شوید را می توان برای ناراحتی معده، بی خوابی و ضد گاز معده بكار برد. خانمهای شیرده كه شیر آنها كم است باید حتماً روزی چند بار دم كرده تخم شوید را بخورند و در غذای خود مصرف كنند، چون بطور معجزه آسائی شیر آنها زیاد خواهد شد.
طب گیاهی ایران خواص زیادی را برای شوید قائل است، مثلاً در مورد درد شدید و ورم معده از دم كرده شوید استفاده می كردند كه اثر تسكین فوری دارد.
از شوید برای دل درد در حیوانات نیز استفاده می شود و دامداران قدیم به خوبی به این موضوع واقف بودند. مثلا برای گوسفند و بز كافی است كه مقدار ۳۰ گرم تخم شوید به آنها داد كه نفخ و دل درد را ساكت كنند.
در مورد بیمارانی كه مبتلا به استفراغ شدید هستند و هیچ غذایی حتی آب را نمی توانند در معده خود نگاه دارند، بهترین درمان شوید است. این نوع بیماران باید دم كرده شوید را آهسته آهسته بنوشند.
در چین حتی شوید را برای كمردردهایی كه به علت انقباض عضلانی باشد، به كار می برند.
یك نسخه قدیمی چینی نیز نشان می دهد كه برای باد فتق نیز از تخم شوید استفاده می كرده اند.
▪ طرز استفاده:
برای باد فتق كه از تخم شوید استفاده می كنند دستور آن به این صورت است كه باید حدود ۴۰ گرم تخم شوید را بودهید تا كاملاً قهوه ای شود سپس آن را كاملاً آسیاب كنید تا به صورت پودر در آید و بعداً آن را با سركه سیب مخلوط كرده و میل كنید.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید