سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

سویا و ماهی بدن را در برابر سرطان محافظت می‌کنند


سویا و ماهی بدن را در برابر سرطان محافظت می‌کنند
محققان به تازگی اعلام كردند: افرادی كه به طور منظم از زمان كودكی سویا مصرف می‌كنند، كمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.
همچنین گروه دیگری از محققان در نشست انجمن آمریكایی تحقیقات سرطان در بولتون خاطر نشان كردند كه مصرف چند نوبت ماهی در هفته در مردان نیز خطر ابتلا به سرطان روده را كاهش می‌دهد.
این مطالعات شواهدی بیشتری را درباره نقش تغذیه در ابتلا به سرطان‌ها ارایه می‌كنند. در حال‌حاضر متخصصان سرطان معتقد هستند، كه بیش از دو سوم از كل موارد ابتلا به سرطان با فاكتورهای مختلف در الگوی زندگی از جمله كشیدن سیگار، نوع رژیم غذایی و نیز ورزش نكردن در ارتباط است.
در این پژوهش محققان موسسه ملی سرطان از دانشگاه هاییتی بر روی ۵۹۷ زن آمریكایی آسیایی تبار كه مبتلا به سرطان سینه بودند و ۹۶۶ زن سالم مطالعه كردند.
مادران برخی از این زنان در این مطالعه شركت داشتند و درباره تغذیه دخترانشان در دوران كودكی آنها اطلاعاتی را در اختیار محققان قرار دادند.
این محققان با بررسی نتایج به دست آمده از آزمایشات دریافتند: زنانی كه بین سن ۵ تا ۱۱ سالگی مواد غذایی حاوی سویا مصرف می‌كردند ۵۸ درصد كمتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان سینه بودند. البته هنوز دلیل این خاصیت سویا برای محققان مشخص نیست.
نتایج گروه دیگری از مطالعات كه در همین نشست ارائه شده نشان داد: مردانی كه پنج نوبت یا بیشتر در هفته ماهی مصرف می‌كنند ۴۰ درصد كمتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان‌های روده‌ای در مقایسه با مردانی هستند كه كمتر ماهی مصرف می‌كنند.
در این پژوهش نیز محققان دانشكده بهداشت عمومی دانشكده هاروارد اطلاعات بدست آمده از ۲۳ هزار و ۷۱ مرد داوطلب را مورد بررسی قرار دادند.
این محققان می‌گویند: ما هم‌اكنون می‌دانیم كه ماهی خطر مرگ ناگهانی ناشی از بیماری‌های عروقی را كاهش می‌دهد و این دلیل دیگری است كه توصیه می‌كنیم ماهی را به رژیم غذایی روزانه خود بیافزایید.
منبع : درمانگر


همچنین مشاهده کنید