سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تفاوت اینترنت و وب


تفاوت اینترنت و وب
چه تفاوتی میان اینترنت و وب جهان گستر وجود دارد؟ چه مواقعی باید قبل از URL از www استفاده كنیم؟بسیاری از مردم مفاهیم اینترنت و وب جهان گستر (world wide web) را یکسان یا به جای هم به کار میبرند. اینجا توضیح میدهم که چرا این کار اشتباه است.
خوب، اینترنت یک دائن تو در تو است از تلفن‏ها، خطوط کابلی، ماهواره‏ها، سیم‏های شبکه و کامپیوترهای به هم پیوسته که در سر تا سر جهان پراکنده شده‏اند. وب به نامی گفته میشود که به هر چیز (thing) در اینترنت تعلق گرفته است. ما میتوانیم با استفاده از Uniform Resource Locator یا URL به آن چیز دسترسی داشته باشیم. این روش آدرس‏دهی (مثل www.popsci.com) در دهه ٦٠ اینترنت را تبدیل به شاهراه اطلاعاتی کرد. به خصوص اینكه باعث حذف اعلان‏ها و فرمان‏هایی شد که سابقاً کاربران مجبور بودند تا برای رسیدن به اطلاعات تایپ کنند. بخش اعظمی از محتویاتی که شما از طریق URL به دست می آورید، فایلهایی هستند که با یک کد خاص موسوم به HyperText Makup Language یا به اختصار HTML نوشته شده‏اند. ما فایلهای HTML را به عنوان صفحات وب میشناسیم.
حالتـهای زیادی پیش مـی آید که به جـای وب از اینترنت استفاده میکنیم : مثل وقتی که یک e-mail میفرستیم؛ یک MP۳ را به وسیله یک برنامه انتقال مستقیم (peer-to-peer) مشابه Limewire دریافت میکنیم؛ یا یک پیام فوری را توسط برنامه‏ای مانند ICQ ارسال میکنیم. و نیز برخی از آدرسهای وب که با ".www" شروع نمیشوند.
به خاطر هوشمندی كه در مرورگرها و اغلب وب‏سرورها قرار داده شده است، معمولاً نیازی به وارد کردن ".www" قبل از یک آدرس وب وجود ندارد. وقتی یک URL را وارد میکنید، مرورگر یک درخواست به یک سرور برای پیداکردن سایت میفرستد. سرور اغلب سایت را حتی بدون پیشوند (به عنوان مثال google.com) تشخیص میدهد. اما اگر نتوانست، خود مرورگر پیشوند را اضافه میکند و دوباره آن را ارائه میکند؛ یا به امید پیدا کردن یک مورد منطبق، آن را از سرورهای بزرگتر و بزرگتر طلب (ping) میکند. حتی اگر شما www را وارد نکرده باشید هنگام برقراری ارتباط در مرورگر شما نمایش داده میشود. اما باید کمی هم مراقب باشید، به هر حال بعضی از سرورها کمی غیر عادی هستند و توانایی تصحیح URL ها را ندارند؛ بنابراین اگر www را ننوشته باشید ممکن است سایتتان را پیدا نکنید.
یان یاکوبس از کنسرسیوم وب جهان گستر واقع در MIT می گوید « در جهان ایده‏آل، URL ها نه دیده می شوند و نه شنیده ». در حال حاضر کاربران، سایتها را به وسیله موتورهای جستجویی چون Google پیدا میکنند و برای رسیدن به هر چیزی روی لینک‏ها کلیک می کنند. کنسرسیوم در جستجوی راهبردهای جهانی برای تغییر معماری وب است تا گردش در آن را آسانتر کند؛ به خصوص برای افرادی که دچار نوعی معلولیت جسمی نیز هستند.
منبع : سایت آسمونی


همچنین مشاهده کنید