شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

از دماغ فیل افتاده


این مثل در مورد افرادی به كار می رود كه از خود راضی باشند و تكبر بیش از حد و اندازه آنها دیگران را ناراحت می كند . در چنین مواردی گفته می شود مثل این كه از دماغ فیل افتاده
آورده اند كه ....
نوح پیغمبر به هنگام وقوع طوفان به اتفاق پیروان و همراهان داخل كشتی شده و به فرمان الهی از هر نوع حیوان و جانور هم جفتی نر و ماده به كشتی برد تا نسلشان در روی زمین از بین نرود .
در خلال مدت شش ماه كه كشتی نوح همچون پر كاه بر روی امواج خروشان در حركت بود از سرگین و پلیدی مردم و قصولات حیواناتی كه در كشتی بودند سطح و هوایی متعفن شد و ساكنان كشتی به ستوه آمده نزد نوح رفتند و صورت واقعه را معروض گردانیدند .
آن حضرت به درگاه كریم كارساز مناجات فرمود امر الهی صادر شد كه دست بر پشت فیل فرود آورد. چون به فرمان خدا عمل كرد خوك از فیل متولد شد پلیدیها را خورد و سفینه پاك شد .
آورده اند كه ابلیس دست بر پشت خوك زده موشی از بینی خوك بیرون آمد و در كشتی خرابی بسیار كرد و نزدیك بود كه كشتی را سوراخ كند .
باری سبحانه و تعالی به بركت دست مبارك حضرت نوح كه به فرمان خداوندی بر روی شتر مالید شیر عطسه ای زد و گربه از بینی شیر بیرون آمد و زحمت موشان را مندفع ساخت .
از آنجا كه فیل حیوان عظیم الجثه ای است و عظمت و هیبتش دل شیر را می لرزاند لذا آنچه از دماغ فیل افتاده حتی اگر خوراك فیل مفلوك باشد در مورد افراد خودخواه و متكبر و معجب مورد استناد و ضرب المثل قرار گرفته است .
منبع : شمیم


همچنین مشاهده کنید