پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲۶ فروردین ـ ۱۵ آوریل ـ زادروز کیم ایل سونگ


«كیم ایل سونگ » نخستین رهبر جمهوری دمكراتیك خلق كره ( شمالی ) ۱۵ آوریل ۱۹۱۲ به دنیا آمد و ۸۲ سال عمر و ۴۷ سال بر آن سرزمین رهبری كرد.
اعلامیه معروف چوچه Chuche از او است كه از سال ۱۹۵۵ رعایت می شود. طبق این اعلامیه كره ای ها باید از هویت ملی خود دفاع كنند ، غرور ملی خود را از دست ندهند و تنها به خود متكی باشند.
با این كه چین و روسیه به كره شمالی كمك بسیار كرده اند وی به مردم كره توصیه كرده است كه متوجه باشند كاری نكنند كه این دو دولت دوست برای تغییر سیاست های ملی كره ( شمالی ) اعمال نفوذ كنند. او تاكید بر مبارزه بی امان با امپریالیسم و تقویت ماركسیسم ــ لنینیسم كرده است. كیم ایل سونگ كه هشتم ژوئیه ۱۹۹۴ در گذشت هرگز تقسیم كره را حتی از ذهنش هم عبور نداد.
كیم ایل سونگ كه یك كشاورز زاده بود در جوانی با خانواده اش به منچوری چین رفته بود . بعدا در آنجا یك دسته پارتیزان مسلح برای جنگ چریكی با ژاپنی ها تشكیل داده بود كه بر اثر فشار نیروهای ژاپنی در سال ۱۹۴۱ مجبور به عقب نشینی به شوروی شده و در آنجا به ارتش سرخ پیوسته و سرگرد شده بود.
وی در سال ۱۹۴۵ با ارتش سرخ وارد كره شد و پس از تقسیم موقت شبه جزیره كره به تصمیم آمریكا ، در اندك زمانی نخست وزیر بخش شمالی شد و در سال ۱۹۵۰ موفق شد استالین را موافق نقشه حمله نظامی به قسمت جنوبی كره كند كه این حمله ۲۵ ژوئن ۱۹۵۰ آغاز شد كه نتیجه اش ادامه تقسیم كره به دوكشور بوده است.
برنامه تسلیحات اتمی و موشكی كره از كیم ایل سونگ ( پدر ) است كه معتقد بود اگر یك كشور بخواهد زنده و پایدار بماند باید بتواند به تنهایی از خود دفاع كند و اگراز لحاظ دفاعی نیرومند باشد دیگران در صدد حمله نظامی به آن بر نخواهند آمد زیرا كه گمان خواهند كرد برایشان گران تمام شود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید