پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


صنایع دستی و سوغاتی‌ها ، استان اصفهان


استان اصفهان یكی از بزرگ‌ترین مراكز تولید انواع مختلف ساخته‌های دستی ایران محسوب می‌شود. این استان از قدیم‌الایام مهد هنرهای زیبا و صنایع ظریفه بوده است. تزئینات آجری‌، كاشی‌كاری، گچ‌بری و انواع خط در آثار تاریخی اصفهان، ‌از حدود قرن‌ها پیش تا دوره‌ معاصر، بر اطراف و جوانب مناره‌ها و داخل و خارج مساجد، قصرها و هنرهای زری‌دوزی و قلم‌كاری، ‌ترمه و نقره‌كاری و تذهیب و تحریر انواع كتاب، قرآن و قطعات مینیاتور و نقاشی جملگی به مركزیت هنری اصفهان گواهی می‌دهند.
سیم‌كشی، زركشی، زربافی، گلابتون‌دوزی، پولك‌دوزی، زنجیره‌بافی، قالی‌بافی و نساجی از صنایع رایج دستی اصفهان است. این صنایع در عهد شاهان صفوی رونق فراوان داشت. در دوران قاجاریه، بازار صنایع دستی در اصفهان از رونق افتاد؛ ولی بعد از انقلاب مشروطه باز توسعه یافت.
به‌طور كلی، طرح و نقش عموم مصنوعات دستی اصفهان، اعم از فرش و قلم‌كار و ظروف قلم‌زنی و كاشی، دوختنی‌های روی پارچه تحت تأثیر طرح‌های تزئینی دوران صفویه قرار دارد و طراحان اصفهان، به نسبت قدرت درك و مهارت خود از آثار قدیمی اقتباس می‌كنند و با خلاقیت خود، آن‌ها را زیباتر می‌سازند. در حال حاضر، اهم صنایع دستی استان عبارت‌اند از :


همچنین مشاهده کنید