شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

رموز کوهنوردی آسان با کوله‌ای سبک


رموز کوهنوردی آسان با کوله‌ای سبک
سبك كردن كوله، مهارتی است كه یادگیری آن سال‌ها زمان و سفرهای زیادی می‌طلبد. به تدریج با كم كردن از وسایل و لوازم راحتی شروع كنید. بعد كار را با حركت به سوی كوله فوق سبك ادامه دهید.
با گذشت زمان، یاد خواهید گرفت كه واقعاً به چه چیزی نیاز دارید و چه چیزی را لازم ندارید و با فراگیری آن، كوله‌تان تقریبا وزنی نخواهد داشت!
● وزن كوله خالی تان چه قدر است؟
در كاتالوگ‌های وسایل همیشه وزن كوله در قسمت مشخصات ذكر می‌شود. نگاه دقیق به اندازه و وزن كوله مهم است. كوله‌ای كه حتی چند گرم سبك‌تر است می‌تواند باعث تفاوت آشكاری شود. هر گرم اضافه، بر وزن كوله می‌افزاید، پس كاستن از وزن را از ابتدا آغاز كنید. اندازه كوله بر حسب اینچ مكعب به اندازه وزن مهم است. اگر كوله شش هزار اینچ مكعب حجم داشته باشد، وسوسه خواهید شد كه آن را كاملا با وسایل اضافه‌ای كه واقعاً لازم نیستند، پر كنید. یك كوهنورد می‌تواند كوله ۳۵۰۰ اینچ مكعبی را در سفرهای كوتاه‌تر و كوله ۴۵۰۰ اینچ مكعبی را در سفرهای طولانی تر با خود ببرد. افرادی هم هستند كه كوله‌های خود را اصلاح می‌كنند. به عبارت دیگر بندها، وصله‌های اضافی و هر چیزی را كه حتی كمترین وزنی را اضافه می‌كند، جدا می‌سازند. بعضی‌ها توانسته‌اند با این كار حدود نیم كیلو از وزن‌شان را كم كنند. در هر صورت قبل از جدا كردن این جور چیزها از كوله تازه‌تان، با آن به بیرون بروید و امتحان كنید تا مطمئن شوید بندی را كه مورد نیاز است جدا نكنید.
● درباره چادرها چی ؟
چهار روش مختلف همراه بردن چادر وجود دارد. سنگین‌ترین آن، چادر دو یا سه نفره چهار فصل خواهد بود. سوالی كه باید پرسیده شود این است كه آیا این چادر ضروری است . اگر قرار است این سفر در طول تابستان انجام گیرد، جواب یقینا" نه خواهد بود.اگر این سفر شامل دو یا سه نفر است، پس یك چادر دو یا سه نفره سه فصل در مقایسه با این كه هر فرد چادر خودش را حمل كند سبك تر خواهد بود.
اگر كوهنوردی انفرادی است، چادر یك نفره عالی است. با وجود این، این كار كمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شاید سبك ترین سیستم چیزی است كه كوهنوردان به طور معمول از آن استفاده می‌كنند.
بیوی‌ساك به‌طور ساده كیسه‌ای است كه روی كیسه خواب‌تان را می‌پوشاند و تا روی صورت‌تان قرار می‌گیرد. این كیسه‌ها ضد آب و فوق‌العاده سبك هستند. در نتیجه بسیاری از افراد این روكش چادر را با خود می‌برند، چون بسیار سبك هستند. به هرحال، در باران شدید این روكش‌ها راحت نیستند. داخل آن خوردن و آشامیدن ممكن نیست.
● چه لباسی باید بیاوریم؟
سیستم لایه‌ای، موثرترین پوشش برای سفر به طبیعت است. به عبارت دیگر، از زیر با گرم نگه‌دارنده‌ها شروع كنید، بعد یك لایه لباس زود خشك شونده از جنس پارچه با فناوری بالا مانند میكروفلیس یا شولر بپوشید. روی این لباس فرد می‌تواند ژاكت پشمی‌و بارانی اضافه كند. چند جفت جوراب اضافی داخل كوله تان بگذارید و اینها حقیقتاً تمام چیزهایی هستند كه یك كوهنورد لازم دارد.
گاهی این سوال پیش می‌آید كه اگر تنها لباس ما خیس شود باید چه كار كنیم. پاسخ ساده است. كیسه خواب شما فقط برای خوابیدن نیست بلكه برای خشك كردن لباس هم هست. هر شب لباس خیس را باید در ته كیسه خواب قرار دهید. حرارت بدن، بیشتر پارچه‌های با فناوری بالا را یك شبه خشك خواهد كرد. دیدن افرادی كه با خود شلوار جین، تی شرت و كفش‌های اضافی و انواع وسایل عجیب می‌آورند، چیزی عادی است. هیچ چیز اشتباهی در كار نیست، فقط اینكه این وسایل به غیر از آسایش انسان، برای مورد دیگری لازم نیست. اگر سبك رفتن درست است، پس هر چیزی كه مطلقا ضروری نیست باید كنار گذاشته شود.
● چه نوع مواد آشپزی را بیاوریم؟
برخی افراد آشپز كوهستان هستند. آنها تمام انواع ادویه و غذاهای با كیفیت بالا را همراه خود می‌آورند. بار دیگر، چیز اشتباهی در این كار نیست... تنها موضوع این است كه یك كوهنورد چقدر بار را می‌خواهد حمل كند.
بسیاری از كیت‌های آشپزی دارای چندین ظرف است. اگر غذا ساده است - كه معمولا هم این گونه است - پس یك ظرف تنها كفایت می‌كند. تنها وسیله آشپزخانه مورد نیاز یك قاشق است. چاقوی جیبی معمولا نقش هر چیز دیگری كه مورد نیاز است را بازی می‌كند.
برای كاستن باز هم بیشتر از وزن، رفتن به طبیعت بدون ظرف، اجاق یا سوخت امكان‌پذیر است. می‌توانید غذاهای آماده و سرد همراه خود ببرید. به هر حال گفته می‌شود اگر هوا سرد است یا فرد در برف سفر می‌كند، اجاق وسیله خوبی است. چای یا كاكائو داغ می‌تواند نجات بخش باشد.

نویسنده: جیسون د.مارتین
مترجم: فریدون شیرمحمدی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید