سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

برگی از تاریخ (۲۹فروردین) (۱)


برگی از تاریخ (۲۹فروردین) (۱)
امروز ، بیست و نهم فروردین ماه ۱۳۸۶ هجری شمسی ، برابراست با ۲۹ ربیع الاول ۱۴۲۸ هجری قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۰۷ میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:
● دستور شاپور دوم مبنی بر تبعید اعراب
۱۶۷۶ سال پیش در چنین روزی در سال ۳۳۱ میلادی ، شاپور دوم شاه ساسانی وقت ، پس از سركوب شورشیان عرب در بحرین كه در ایام طفولیت او از صحرای عربستان به این جزیره مهاجرت كرده بودند، دستور داد كه هزاران تن از آنان به روستاهای دور دست كرمان و مكران (بلوچستان امروز و غرب رود سند) تبعید شوند.
وی پسر هرمز دوم بود.او را در کودکی و پس از بر کناری برادرش آذرنرسه بر تخت نشاندند. داستانی درباره او هست که می‌‌گوید درباریان زمانی که مادرش وی را باردار بود بر او تاج شاهی نهادند و به دیگر سخن او پیش از زایش شاه شده بود. پیش از رسیدن شاپور دوم ، به سن رشد، اعراب از خلاء قدرت در تیسفون استفاده كرده و از جمله دست به مهاجرتهای غیر مجاز به قلمرو ایران زده بودند كه وی بعدا آنان را به سخت ترین شكلی مجازات كرد. نوشته اند كه به تصمیم شاپور دوم، كتف عرب ها را سوراخ كردند و آنان را به ریسمان كشیدند و به همین دلیل، اعراب وی را ذوالاكتاف خوانده اند. مورخان رومی نوشته اند كه شاپور به خاطر شانه های پهن و گردن ستبر به «ذوالاكتاف» معروف شده است. وی در طول حكومت خود چند بار رومیان را نیز شكست نظامی سخت داده بود.
● مرگ معاویه
۱۳۲۷ سال پیش در چنین روزی در سال ۶۸۰ میلادی معاویه موسس سلسله امویان در ۷۸سالگی مرد و پسرش یزید برجایش نشست.
معاویه بنیانگذار سلسله اموی ، فرزند ابی سفیان و هند دختر عتبهٔ بن ربیعهٔ بن عبد الشمس است . گفته اند معاویه در سال دهم هجری مسلمان شد .وی در زمان خلیفه اول ودوم به منصب حکومتی در شام منصوب شد و این آغاز حرکت او برای حرکت در مسیر قدرت بود .
زمانی که امام علی ( ع ) به خلافت رسید معاویه را از حکومت شام عزل کرد. و معاویه نیز در این مسیر ساز مخالف می نواخت و هر از گاهی جنگی با مولای متقیان به راه می انداخت . در جنگ صفین که سپاهیان معاویه در مقابل سپاهیان علی علیه السلام قرار گرفتند در نهایت امر به حکمیت کشیده شد و نهایتا وی با اتخاذ خدعه ای هم از شکست فیزیکی دوری جست و هم با روش های مکارانه عمر و عاص نتیجه حکمیت را به نفع خویش تمام کرد .
پس از شهادت امام علی (ع) و زمانی که مردم گرد حضرت امام حسن مجتبی (ع) متحد گردیده بودند ، معاویه آرام ننشست . وی بسوی عراق لشكر كشید با حسن بن علی بجنگ بپردازد .
او با دسیسه های مختلف و دادن پولهای گزاف تدریجا یاران و سرداران امام حسن (ع) را فاسد كرد . در نتیجه امام حسن (ع) در تصمیمی ، صلح با معاویه را بر جنگ با او ترجیح دادند ، لیکن با شرایطی که امام تعیین نمودند .
در سال چهل هجری معاویه بر خلافت اسلامی استیلا یافت و بلافاصله بعراق آمده درسخنرانی كه كرده به مردم اخطار نموده و گفت من با شما سر نماز و روزه نمیجنگیدم بلكه میخواستم بر شما حكومت كنم و به مقصود خود رسیدم و نیزگفت پیمانی كه با (امام) حسن بستم لغو و زیر پای من است. معاویه با این سخن اشاره می كرد كه سیاست را از دیانت جدا خواهد كرد و نسبت به مقررات دینی ضمانتی نخواهد داشت و همه نیروی خود را در زنده نگهداشتن حكومت خود بكار خواهد بست و البته روشن است كه چنین حكومتی سلطنت و پادشاهی است نه خلافت و جانشینی پیغمبر خدا .
سختترین زمان برای شیعه در تاریخ تشیع همان زمان حكومت بیست ساله معاویه بود كه شیعه هیچگونه مصونیتی نداشت و اغلب شیعیان اشخاص شناخته شده بودند .
معاویه كه دمشق را پایتخت قرار داده بود از سال ۶۶۱ تا سال ۶۸۰ میلادی حكومت كرد. سرانجام و پس از سالها ظلم و فساد و دشمنی با اهل بیت (ع) در سال شصت هجری قمری معاویه مردو پسرفاسدش یزید طبق بیعتی كه پدرش از مردم برای وی گرفته بود زمام حكومت اسلامی را در دست گرفت .
● سالروز نشست ورمز
۴۸۶ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۵۲۱ میلادی ، «نشست ورمز» مارتین لوتر كشیش آلمانی را كه دست به انجام اصلاحات در مسیحیت زده بود مورد تحقیق قرارداد و در این جلسه پرسشهای متعدد از او بعمل آمد و از او خواسته شد كه درستی نظراتش را اثبات كند.
لوتر در پایان جلسه كه نوعی بازپرسی بود تاكید كرد كه به اصلاحات ادامه خواهد داد و به تكفیر پاپ كه دستگاه سلطنتی برای خود ایجاد كرده و برای كلیساها و كشیش ها قیود زائد از جمله ممنوعیت ازدواج به وجود آورده اعتناء نخواهد كرد و به این ترتیب یك شاخه از مذهب پروتستان پا گرفت.
لوتر در خانواده ای كارگری بدنیا آمد. پدرش كارگر معدن بود. زندگی لوتر به شیوه معمول هر خانواده فقیر می گذشت . او برای تامین معیشت به كار پرداخت . فرد نیكوكاری مخارج تحصیل او را بر عهده گرفت . لوتر فلسفه و حقوق و ادبیات و موسیقی را تحصیل كرد. او در ۲۲ سالگی دچار حادثه طوفان در دریا شد و نذر كرد اگر جان سالم به در ببرد، ((راهب )) خواهد شد.
در سال ۱۵۰۵ میلادی راهب صومعه ((اوگوستن )) شد و در آنجا پنج سال در لباس راهبان درآمد و معلومات مذهبی كسب كرد. او به مقام كشیشی دست یافت . وی مردی حساس و دارای فكری بلند بود و پیوسته از گناه و شیطان و عدل خداوند بیمناك بود. كشیشی كه اعترافات او را گوش می داد، كوشش می كرد كه خاطر شوریده او را آرامش بخشد.
مارتین لوتر علاوه بر ترجمه تورات ، در سال ۱۵۲۳ میلادی، کتابی با عنوان «مسیح یهودی متولد شد»، به چاپ رسانید.
در اكتبر ۱۵۱۷ اعلامیه رسمی خود را كه اعتراض نامه او علیه آمرزش و خرید گناهان و دیگر بدعتهای كلیسای كاتولیك بود، صادر كرد. این اعلامیه اعتراضی در نود و پنج ماده بر بالای دروازه كلیسای شهر وتین برگ آلمان آویزان شد. اعلامیه او در تمام مواد مستند به كتب مقدسه عهد عتیق و جدید بود. پاپ از این اعتراض به وحشت افتاد و او را در هفتم اوت ۱۵۱۸ میلادی به وسیله نامه ای ، فراخواند. ولی لوتر این دعوت را نپذیرفت . ((پاپ )) در شورای مذهبی ((لایپ زینك )) در حضور امپراطور آلمان ((شارل كن )) و اساقفه كاتولیك وی را به ارتداد و كفر محكوم كرد.
امپراطور آلمان كه تازه به قدرت رسیده بود و از انقلاب لوتر می ترسید، دستور پاپ را اجرا كرد. پاپ از لوتر خواست كه تا پایان فرصت ۶۰ روزه می تواند توبه كند و از عقاید اعتراضی خود دست بردارد. ولی لوتر نپذیرفت . پیروان او با جان و مال از وی حمایت می كردند. لوتر نامه پاپ را به آتش كشید. پاپ او را مهدور الدم اعلام كرد و كتابهای او از طرف اولیاء كلیسا و پاپ تحریم شد.
لوتر با سی سال فعالیت مداوم ، كلیساهای پروتستان را در اروپا بنیاد نهاد و به اصلاحات عمیق مذهبی پرداخت .
مذهب پروتستانی که او بنیان نهاد ، در اروپای غربی و در بسیاری از نقاط دنیا مقبول شد. لوتر در سن ۶۲ سالگی در سال ۱۵۴۶ میلادی درگذشت .
● اعلام استقلال بلغارستان
۹۸ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۹۰۹ میلادی ، بلغارستان استقلال كامل خود را اعلام كرد. مساحت بلغارستان ۱۱۰.۹۱۲ کیلومتر مربع می‌‌باشد، جمعیت این کشور بالغ بر ۸۷۷۵.۱۹۸ (۱۹۹۵ ملل متحد) نفر است.
در شمال این کشور جمهوری رومانی با مرز مشترک ۶۰۸ کیلومتر قرار دارد. در غرب با جمهوری‌های سابق یوگوسلاوی (صربستان با طول مرز ۳۱۸ کیلومتر) و (مقدونیه با مرز مشترک ۱۴۸ کیلومتری) واقع می‌‌باشند.
در جنوب با کشور یونان هم‌مرز بوده که طول این سرحد ۴۹۸ کیلومتر و همچنان کشور ترکیه نیز در بخش جنوبی نقشه سیاسی این کشور افتاده با مرز مشترک ??? کیلومتر. در شرق جمهوری دریای سیاه قرار دارد.
۸۵? جمعیت بلغارستان را بلغارها و ۹? را کولی‌ها تشکیل می‌دهند. همچنین گروه‌هایی از روس‌ها، رومانی‌ها، ارمنی‌ها، یونانی‌ها و سایر اقلیت‌های کوچک نیز در این کشور بسر می‌برند. زبان رسمی کشور زبان بلغاری است. گرچه جوانان بلغاری امروزه تكلم به انگلیسی را ترجیح می دهند. ۸۵? جمیعت پیرو آئین مسیحیت نوع ارتدوکس بوده و ۱۳ جمیعت را مسلمانان تشکیل می‌دهند. در بلغارستان هشتاد هزار شیعه وجود دارد. گسترش استلام در بلغارستان را می توان در تصرف این كشور توسط امپراطوری عثمانی ریشه یابی كرد.
این كشوردرسال۱۸۷۸میلادی ازدولت عثمانی جدا شد و برطبق پیمان سَن اِستفانو امیرنشینی خودمختاروقسمتی ازمقدونیه شد.
این پیمان دركنگره برلین مورد تجدید نظرقرارگرفت و بدین ترتیب بلغارستان تقسیم شد و هرسه ناحیه به نحوی تحت نفوذ دولت عثمانی قرارگرفتند.
سرانجام نخستین شاه بلغارستان، روملیای شرقی را تصرف كرد و جانشین او فردیناند كوبورگ كوتا درسال۱۹۰۹میلادی استقلال كامل این سرزمین را اعلام كرد. پایتخت این کشور شهر صوفیه می‌‌باشد.
● درگذشت یاماموتو
۶۴ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۴۳ میلادی ، دریاسالار ژاپنی «یاماموتو» طراح حمله به ناوگان آمریكا در «پرل هاربور» كه خود تحصیل كرده آمریكا بود ، در جریان سركشی به پایگاههای ژاپن در منطقه جزایر سلیمان بر اثر سقوط هواپیما كشته شد.
ایسروكو یاماموتو قبلا در جنگ «میدوی» از ناوگان آمریكا شكست خورده بود و با این شكست برتری دریایی ژاپن در اقیانوس آرام به پایان رسیده بود.
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید