سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


اعیاد ملی و مذهبی ، استان کرمانشاه


عید نوروز،‌ اعیاد رمضان و قربان و غدیر كه جنبه ملی و مذهبی دارند، در سطح استان از دور زمان با آداب خاصی برگزار می‌شود. مردم استان از ماه‌ها قبل عید نوروز را تدارك می‌بینند و معتقدند حضرت علی بن ابیطالب (ع) در عید نوروز به تخت خلافت نشسته است و از این رو در این مراسم دو جنبه ملی و مذهبی را در هم می‌آمیزند. تدارك مراسم عید و خانه‌تكانی از هفته اول اسفندماه شروع می‌شود و مردم با شور و شوق خاصی به پیشواز آن می‌روند.
عید رمضان از اعیاد مهم مذهبی است كه در روز فطر باشكوه خاص برگزار می‌شود: از طلوع صبح، دسته دسته اهالی برای نماز عید عازم مساجد می‌شوند و از بلندگوی مسجد بانگ اذان همه جا را فرا می‌گیرد. پس از اتمام نماز عید، به مصافه و حلال‌خواهی می‌پردازند و به ذكر لااللّه لا‌اللّه مشغول می‌شوند. سپس در حلقه‌ای بزرگ كه سراسر مسجد را در بر می‌گیرد شخص خوش صدائی قصیده می‌خواند و مابقی پس از اتمام هر بیت با این بیت به او پاسخ می‌گویند :
مولای صلّ و سلّم دائما ابدا علی جَیبك خیرالخلق كلِهُم
سپس در گروه‌های چند نفری برای عید مباركی عازم منازل می‌شوند. شب قبل از عید در خانه علما و اعیان،‌ تا طلوع صبح به پخت و پز غذایی كه به »كشكك» معروف است و از گوشت و گندم تهیه می‌شود و شباهتی خاص به حلیم دارد،‌ می‌پردازند و در صبح عید با آن غذا از مهمانان پذیرایی می‌كنند. عید قربان نیز با همان تشریفات عید فطر در تمامی نقاط برگزار می‌شود، اضافه بر آنكه در این روز اهل حق نیز نیاز می‌دهند. از جمله اعیاد مهم دیگر روز تولد حضرت رسول اكرم (ص) است كه بسی باشكوه در سراسر استان برگزار می‌‌گردد و مولودی، مولودخوانی و اطعام مدعوین در منازل و مساجد، فضایی روحانی به این دیار می‌بخشد و گاهی تمام روزها و شب‌های ماه ربیع‌الاول را اهالی در مراسم مولودیه به سر می‌برند. در عید تولد حضرت علی (ع) و عید غدیر نیز در خانقاه و تكایا، مساجد كرمانشاه و جمع خانه‌های اهل حق، حلقه ذكر دراویش قادریه و بانگ دف و نی، همچنین نوای دل‌انگیز تنبورنوازان اهل حق فضای گذرگاه‌های شهر را پر می‌كند.


همچنین مشاهده کنید