سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۳۱ فروردین ـ ۲۰ آوریل ـ مافیا، اعتیاد و بیماری ایدز در روسیه سال ۲۰۰۳!


وقوع دو قتل مشابه سازمان یافته در روسیه به فاصله دو روز ( ۱۸ و ۱۹ آوریل۲۰۰۳) باعث اعتراض شدید مجلس نمایندگان این کشور (دوما) و نگرانی مردم شده بود. یك نماینده «دوما» فریاد زده بود كه می خواهد بداند چه كسی بر روسیه حكومت می كند؛ دولت و یا « مافیا»؟.
یک روز «سرگی یوشنكوف» نماینده مجلس و نایب رئیس حزب «روسیه لیبرال» هنگام خروج ازخانه اش هدف گلوله قرار گرفته و جان سپرده بود و روز بعد معاون مدیر شبكه تلویزیونی «تی. وی. اس» در شهر مورمانسك هنگام خروج از دفتر خود با شلیك گلوله كشته شده بود و در هر دو مورد ــ طبق معمول ــ قاتلان فرار كرده بودند.
یوشنكوف هشتمین نماینده مجلس روسیه بود كه ترور شده بود و به اظهار نایب دبیر كل حزب كمونیست روسیه، تا كنون كسی هم به جرم قتل این شمار مجازات نشده بود!. در باره دو قتل تازه، شایعات فراوان بود؛ ازجمله گفته می شد كه این دو قتل كار كسانی بوده است كه با توسل به كلاهبرداری دارند صنایع فلزكاری روسیه را كه غیر دولتی گردیده و به معرض فروش گذارده شده اند بالا می كشند. انگیزه سیاسی این قتلها، یك شایعه دیگر بود.
از سوی دیگر، در همان دو روز گزارش رسیده بود كه بیماری ایدز در روسیه كولاك می كند و برخلاف گزارش دولت، تا آن زمان شمار ایدزی های این كشور به رقم یك میلیون و پانصد هزار رسیده بود. دولت این رقم را ۲۳۵ هزار گزارش كرده بود. گزارش های دیگر، اعتیاد به مواد مخدر ، سیگار و الكل نیز در روسیه به طرز خطرناكی رو به افزایش نشان می داد و در دوازدهمین سال فروپاشی سوسیالیسم، این وضعیت دورنمای روشنی از جامعه روسیه را به دست نمی داد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید