جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


قصر حرمسرا ، گرمسار


در یك كیلومتری جنوب شرقی قصر شاه‌عباسی یا قصر بهرام، یك بنای دیگر صفوی به چشم می‌خورد كه حرمسرا نامیده می‌شود و ظاهراً در هنگام مسافرت خاندان سلطنتی، حرمسرا و در سایر مواقع محل سكونت شكارچیان سلطنتی بوده است.
آب آشامیدنی این بنا، از چشمه‌های واقع در دامنه سیاه كوه، توسط یك كانال پس از عبور از یك دره به استخری در بیرون جبهه جنوبی حرمسرا می‌رسید و پس از پر كردن آن از طریق كانالی دیگر به حوضی در داخل حرمسرا منتقل می‌شد.
استخر بیرون حرمسرا 9/60 متر طول، 8 متر عرض و حداقل 1/40 متر عمق دارد. كانال آب از وسط استخر به طرف در ورودی و از آنجا به حیاط و بالاخره پس از عبور از حوض داخل حیاط حرمسرا به طرف عباس‌آباد و سیاه‌كوه می‌رفت كه آثار كانال هنوز در بعضی از نقاط دیده می‌شود.
ایوان ورودی از طرف شرق به اتاقی به طول 4/5 متر و عرض 3/10 متر راه دارد و از آن جا به تالاری بزرگ به طول 12/50 متر و عرض 4/3 متر كه با تاقچه و بخاری دیواری دودكش‌دار تزئین شده است مربوط می‌شود. در طرف غرب ایوان ورودی نیز یك تالار بسته به طول 15/70 و عرض 4/30 متر ساخته شده كه در آن سه در به ایوان و دو در به خارج باز می‌شود.
در نیمه‌ جنوبی قسمت غربی حرمسرا، یك تالار بزرگ و در شمال این تالار دو ایوان وجود دارد. در شمال ایوان‌ها دو اتاق بنا شده است،‌ كه ابتدا وجود نداشته، ولی بعدها به بنا افزوده شده است. تالارهای موجود در ضلع شمالی كاملاً منهدم شده‌اند و چنین به نظر می‌رسد كه زلزله‌ای شدید باعث انهدام آن‌‌ها شده است.


همچنین مشاهده کنید