پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۵- هیدروکسی تریپتوفان


۵- هیدروکسی تریپتوفان
● منابع غذایی
۵- اچ تی پی از دانه گیاه آفریقایی "Griffonia simplcifolia" گرفته میشود و سپس تخلیص و تغلیظ در مكمل های غذایی میشود.
● انواع دیگر
۵- اچ تی پی جزیی از مولتی ویتامین ها و فرآورده های گیاهی است. همچنین به صورت یك قرص یا كپسول تك ماده ای وجود دارد. شما می توانید آن را به میزان های ۲۵ میلی گرم، ۵۰ میلی گرم و ۱۰۰ میلی گرم و به صورت قرص یا كپسول تهیه كنید.
● نحوهٔ مصرف
دستورهای مصرف موجود در بروشور فرآورده ها را اجرا كنید. برخی افراد مجرب میزان ۵۰ -۱۰۰ میلی گرم ۵- اچ تی پی در روز را جهت بیشتر بیماریها توصیه می كنند. میزان های بیشتر ۵-اچ تی پی در موارد خاص لازم است. در موارد مصرف ۱۰۰ میلی گرم در روز با بیشتر حتماً به نظر پزشك معالج توجه كنید.
● موارد احتیاط
۵- اچ تی پی موجب اختلالات گوارشی مختصر در بعضی افراد میشود. این عوارض شامل تهوع خفیف، سوزش سردل، نفخ، احساس پری و گزگز و مورمور است.
در صورت بروز هر یك از موارد زیر با پزشك معالج تماس بگیرید:
▪ فشار خون بالا
▪ حاملگی یا شیردهی
▪ دیابت قندی
مصرف داروهای ضد افسردگی نظیر مهار كننده های منوآمین اكسیداز (AMOI) یا مهار كننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) یا هر داروی دیگر.
● تداخل های احتمالی
قبل از تجویز ۵- اچ تی پی به كودكان یا نوجوانان با پزشك معالج مشورت كنید. ۵- اچ تی پی اثرات علف مقدس را تقویت می كند. ویتامین ب-۶، نیاسین و منیزیوم به تبدیل ۵- اچ تی پی به سروتونین كمك می كند.
● ۵- هیدروكسی تریپتوفان
۵- هیدروكسی تریپتوفان (۵- اچ تی پی) یك اسید آمینه است. بدن ۵- اچ تی پی را از تریپتوفان (یك اسید آمینه ضروری) می سازد و آن را تبدیل به سروتونین می كند كه یك واسطه شیمیایی مهم مغزی است. ۵- اچ تی پی یك مكمل غذایی است كه سطح سروتونین مغز را بالا نگه می دارد كه در موارد زیر دارای اثر مثبت و مفید است: خواب، خلق، اضطراب، خشم، اشتها، درجه حرارت، رفتار جنسی و احساس درد.
● موارد كاربرد
۵- اچ تی پی ممكن است در درمان بیماریهای مرتبط با كمبود سروتونین، نظیر موارد زیر مفید باشد:
▪ افسردگی:
دانشمندان معتقدند برخی انواع افسردگی به دلیل كمبود سطح سروتونین مغز است. بنابراین، بسیاری از داروهای ضد افسردگی سطح روتونین را افزایش می دهند. ۵- اچ تی پی به اندازه برخی از داروهای ضد افسردگی در درمان افسردگی های خفیف تا متوسط مؤثر است و افراد درمان شده با ۵- اچ تی پی بهبود خلق، اضطراب، بیخوابی و علایم فیزیكی داشته اند.
▪ فیبرومیالژی:
این اختلال موجب درد و سفتی عضلات، حساسیت مفاصل و درد مداوم نقاط مختلف بدن میشود. هر چند عوامل زیادی بر شدت اختلال اثر دارد، علت اولیه درد فیبرومیالژی سطح پایین سروتونین است. ۵- اچ تی پی تحمل درد را افزایش می دهد، كیفیت خواب را بهبود می بخشد و اضطراب و افسردگی در بیماران مبتلا به فیبرومیالژی را كم می كند.
▪ بیخوابی:
۵- اچ تی پی مدت زمان لازم جهت به خواب رفتن را كم و كیفیت خواب را بهتر می كند.
▪ میگرن:
۵- اچ تی پی تعداد حملات و شدت سردرد میگرنی را كم می كند و عوارض كمتری در مقایسه با داروهای ضد سردرد دارد.
▪ چاقی:
۵- اچ تی پی میزان مصرف كربوهیدرات را با تحریك احساس سیری (پری شكم) كم می كند و منجر به كاهش وزن افراد چاق میشود.
▪ سردرد كودكان:
كودكان مبتلا به سردرد مرتبط با اختلالات خواب به طور مناسب به درمان با ۵- اچ تی پی پاسخ می دهند.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید