جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

علائم بیماری سنگهای صفراوی


علائم بیماری سنگهای صفراوی
معمولاً تنها علامتی که وجود دارد ، بحرانهایی در عدم هضم غذا می باشد . گاهی اوقات نیز رنگ پوست به زرد کمرنگ می گراید ولی در بسیاری از موارد که سنگ کاملاً در کیسه صفرا شکل گرفته علائم آشکار دیگری وجود ندارد برای پزشکانی که می دانند در این رابطه چگونه عمل کنند متذکر می شویم که بیمار مبتلا به این بیماری همیشه دچار سوء هاضمه می باشد.
مسلماً شخصی که دچار این سنگها می شود نمی تواند وضعیت خود کاملاً سالمی را داشته باشد. اولین علامتی که باید توجه بیمار را جلب کند احساس پر بودن ، سنگینی یا فشردگی معده است. ولی در اکثر موارد شخص متوجه نمی شود که چیزی خوب پیش نمی رود تا زمانی که چنان درد شدیدی احساس می کند که او را خمیده می سازد.
متأسفانه در این حالت نیز بیماران وضعیت گوارشی را مسئول این وضعیت دانسته و تصور می کنند که این درد بعلت خوردن چیز نامناسبی ایجاد شده است .
در حالی که این دردها مربوط به قلنجهای کبدی هستند . این قولنجها پس از بحرانهای سوء هاضمه ای که هفته ها و گاهی اوقات ماهها طول کشیده اند بوجود می آیند .
هنگامی که این سوء هاضمه همراه با کهیر باشد بهتر است به جستجوی علت آن بپردازید و اگر هیچ مسئله غیر عادی در رابطه با صفرا وجود ندارد امکان دارد این ناراحتیهای پوستی بر اثر تنبلی کبد ایجاد شده باشند.
ولی اگر درد شدیدی در معده و حساسیت نسبت به فشار در سمت راست و کمی بالای ناف وجود دارد احتمال دارد که علائم مورد نظر بر اثر سنگ صفراوی ایجاد شده باشند .
گاهی اوقات درد بسیار شدید بوده و یک یا دو روز طول می کشد . سپس بیمار بهبود یافته و در بعضی اوقات ماهها بدون آنکه چیز دیگری احساس کند می گذرد یا اینکه بمدت یک هفته قبل از بحران بعدی هیچ اتفاق نمی افتد .
همه این مسائل به زمانی بستگی دارد که سنگ دیگری در مجرای صفراوی جانشین سنگ قبلی شود.
این سنگها معمولاً به اشکال نامنظم و ناهموار و بریده هستند و هنگامی که از کانال صفراوی عبور می کنند درد شدیدی را ایجاد می نمایند.
با بررسی این علائم دیگر نیازی به ذکر مشکلات دیگری از قبیل زخمها ، عفونتها و سوراخهای خطرناکی که ممکن است بر اثر آنها ایجاد شوند نیست زیرا چنین مسائلی از وظایف پزشک است .
اگر پس از سوراخ شدن ورم جداره شکمی نیز ایجاد شود تنها راه نجات بیمار عمل جراحی خواهد بود همچنین امکان دارد که در صورت انسداد کامل مجرای صفرا عمل جراحی تنها راه تسکین شخص باشد اما علائمی که از این اشعه استثنایی بوده و کاملاً به مهارت جراح بستگی دارد.
در این مورد درمان ضرورتی ندارد بلکه مراقبتهای طبیعی باید به دقت انجام شوند . این مسئله چندان مهم نیست که بدانیم این انحراف تا چه حد غیر طبیعی است بلکه نکته مهم تصحیح و بازسازی این مشکل است.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید