چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پیوند کلیه


پیوند کلیه
وقتی کلیه یک نفر از کار می افتد ، ۳ روش درمانی در دسترس خواهد داشت : دیالیز خونی ( همودیالیز ) ، دیالیز صفاقی و پیوند کلیه . بسیاری از بیماران احساس می کنند که یک پیوند موفق کیفیت زندگی بهتری برایشان فراهم خواهد کرد چون با پیوند کلیه آزادی بیشتری خواهند داشت ، انرژی بیشتری داشته و می توانند محدودیت غذایی کمتری داشته باشند . در تصمیم گیری برای انتخاب بهترین روش درمانی ، خوب است با کسانی که قبلا پیوند کلیه شده اند ، صحبت کنید . همچنین لازم است با پزشک ، پرستار و اعضاء خانواده خود صحبت کنید .
● پیوند کلیه چیست ؟
▪ پیوند عملی است که طی آن ، فردی که کلیه های خودش از کار افتاده است ، یک کلیه جدید دریافت می نماید .
● آیا پیوند کلیه انواع مختلفی دارد ؟
▪ بله . دو نوع پیوند کلیه وجود دارد : پیوند کلیه ای که از دهنده زنده گرفته شده و پیوند کلیه ای که از دهنده های غیر منسوب که دچار مرگ مغزی شده اند ، گرفته شده است . دهنده زنده ممکن است یکی از اعضاء خانواده ، فامیل ، دوستان نزدیک یا همسرتان باشد و در بعضی موارد ، دهنده غریبه ای است که دوست دارد یکی از کلیه هایش را به کسی که به پیوند کلیه نیاز دارد ، اهداء کند .
● چگونه می توانم فرآیند پیوند کلیه را شروع کنم ؟
▪ پزشک شما می تواند درباره فرآیند پیوند به شما توضیح دهد یا شما را برای بررسی بیشتر به یک مرکز پیوند ارجاع دهد .
● رد پیوند (rejection ) چیست ؟
▪ مهم ترین عارضه ای که ممکن است بعد از پیوند اتفاق بیفتد ، پس زدن کلیه است . سیستم ایمنی از بدن در برابر حمله عوامل خارجی مثل باکتری ها محافظت می نماید . این سیستم دفاعی بافت پیوندی را به عنوان یک بافت بیگانه شناسایی کرده و طوری عمل می کند تا این " مهاجم بیگانه " را از بین ببرد .
بنابراین برای پیشگیری از پس زدن کلیه جدید ، لازم خواهد بود که هر روز داروهای خاصی مصرف کنید . بیشتر بیماران عمدتا ۳ نوع دارو مصرف می کنند . سیکلوسپورین وسیرولیموس یکی از مهم ترین آنهاست . علاوه بر آن ، به احتمال زیاد نوعی استروئید و داروی سومی مثل سل سپت ( cellcept ) یا ایمورا ن مصرف خواهید کرد. در هر دوره رد پیوند لازم است که داروهای دیگری نیز مصرف کنید . آزمایشات منظم در مرکز پیوند ، به شما کمک خواهد کرد تا فرآیند رد پیوند به موقع شناسایی و درمان شود .
● داروهای پیوند چه عوارضی دارند ؟
▪ داروهای ضد رد پیوند عوارض جانبی بسیار زیادی دارند چون سیستم ایمنی بدن را سرکوب می نمایند . خوشبختانه این عوارض معمولا در بیشتر بیماران قابل کنترل می باشند . اگر عوارض جانبی ایجاد شوند ، تغییر دوز یا تغییر نوع دارو به درمان آنها کمک می کند . برخی از شایع ترین عوارض جانبی این داروها عبارتند از : فشار خون بالا ، افزایش وزن و حساسیت به عفونت ها و تومورها . ممکن است لازم باشد برای کنترل فشار خون ، پیشگیری از بروز زخم های گوارشی و عفونت ها داروهای دیگری نیز مصرف کنید .
● آیا بعد از پیوند هم لازم است که رژیم غذایی خاصی داشته باشم ؟
▪ درپیوند کلیه مثل سایر روش های درمانی نارسایی کلیه ، اغلب لازم است که رژیم غذایی خاصی رعایت شود . اگر قبلا دیالیز شده باشید ، در می یابید که این رژیم غذایی جدید نسبت به قبل ، محدودیت کمتری دارد . مدت زمانی که شما باید این رژیم را رعایت کنید ، متفاوت است . پیشرفت شما به دقت پی گیری خواهد شد و پزشکتان در صورت لزوم رژیم غذایی تان را تغییر خواهد داد .
● چه کار های دیگری باید انجام دهم ؟
▪ باید با مطالعه و صحبت با پزشکان ، پرستاران و بیمارانی که قبلا پیوند کرده اند ، معلومات خود را افزایش دهید .
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید