سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

نقش آیینه در دکوراسیون منزل


نقش آیینه در دکوراسیون منزل
آینه عنصری كاربردی است كه به گونه ای با زندگی همه افراد عجین شده است. هیچ فردی را نمی شناسیم كه روزانه حداقل یك بار مقابل آینه قرار نگیرد. استفاده از آینه با اهداف گوناگون و به روش های مختلفی صورت می گیرد. یكی از رایج ترین كاربردهای آن استفاده شخصی و نمایاندن ظاهر افراد و در واقع نقش آن در آرایش و پیرایش است. برای این منظور انواع و اقسام آینه ها وجود دارد ولی گذشته از این نوع كاربرد آینه یكی از عناصر مهم و تاثیر گذار دكوراسیونی نیز هست به گونه ای كه كاربرد آن در برخی از فضاهای ساختمان مانند سرویس های بهداشتی و اتاق خواب به عنوان عنصری ثابت و جزء لوازم دكوراسیونی كاربردی آن مكان ها به حساب می آید.
علاوه بر آن از آینه برای زینت بخشیدن گوشه ای از فضای خانه نیز استفاده می كنند. به این ترتیب كه آینه ای را در قابی زیبا بر روی دیوار نصب كرده و یا آن را بر روی كنسولی هماهنگ با دیگر لوازم دكوراسیونی محیط قرار می دهند كه در این شرایط علاوه بر نقش كاربردی، تزئینی زیبا برای محیط نیز محسوب می شود. از دیگر نقاط ساختمان كه معمولاً با هدف تزئینی به نصب آینه اختصاص می یابد، دیوار بالای شومینه است. البته نوع و نحوه به كارگیری آن رابطه مستقیمی با سلیقه افراد خانه دارد به طور كلی كاربرد آینه به عنوان عنصری تزئینی از دیرباز در فرهنگ ما ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته است. این تعلق خاطر گذشتگان مان را در معماری ساختمان های درباریان و افراد متمول، زیارتگاه ها و حتی برخی رستوران ها و فروشگاه های قدیمی می توان دید.
البته این فرهنگ در ساخت زیارتگاه ها كماكان پابرجاست. گذشته از آن آینه در صنایع دستی برخی از استان های كشورمان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. آینه كاری بر روی پارچه ها و لباس های محلی و سنتی، رومیزی، روتختی و كوسن، دیواركوب های پارچه ای و بسیاری دیگر از صنایع دستی از این قبیل هنوز هم به وفور دیده می شود.علاوه بر صنایع دستی امروزه آینه ها در ساخت بسیاری از لوازم دكوراسیونی به سبك مدرن نیز كارایی دارد. از جمله آنها به میزها، ویترین ها، پایه های آباژور و لوازمی مانند آنها كه آینه بخش اعظمی را در تركیب ساختاری آنها تشكیل می دهد می توان اشاره كرد ولی با تمام این تفاسیر نقش كاربردی آینه در دكوراسیون داخلی از اهمیت بسزایی برخوردار است. شما با نصب هدفمند آینه ای بر روی یك دیوار می توانید همزمان چندین كاربرد مهم را از آن دریافت كنید كه از جمله مهم ترین آنها می توان به افزایش نور محیط توسط آینه اشاره كرد.
به این ترتیب در فضاهایی كه از نور چندانی برخوردار نیستند با نصب آینه ای بزرگ بر روی دیواری مقابل پنجره، نور خورشید وارد شده از پنجره را افزایش دهید. این كاربرد آینه در سطح كوچك تری برای افزایش نور و زیبایی به طور همزمان در ویترین ها نیز دیده می شود. به این گونه كه در اغلب ویترین ها برای انعكاس نور، دیواره انتهایی داخل ویترین را با آینه می پوشانند.
یكی دیگر از كاربردهای مهم آینه، در فضاهای كوچك و كم وسعت امروزی است. آینه ها با انعكاس تصویر فضای مقابلشان این تصور را در ذهن ایجاد می كنند دیواری كه به آینه اختصاص یافته ادامه دنباله دار از فضای خانه است البته هنگامی كه قصد دارید آینه ای را با چنین كاربردی نصب كنید ابتدا می بایست هدف از بزرگنمایی مشخص شود.
ممكن است یك اتاق به لحاظ عرض و یا طول كم وسعت باشد كه برای هر كدام محل نصب آینه متفاوت خواهد بود در واقع آینه می بایست بر روی دیواری نصب گردد كه فضای مقابل آن كم وسعت است. برای دستیابی به این هدف و هدف قبلی آن پوشش تمام سطح دیوار با آینه نیز روش كاربردی دیگری است
منبع : دوستان


همچنین مشاهده کنید