پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

نکاتی در رابطه با اتو کشی لباسهای مختلف


نکاتی در رابطه با اتو کشی لباسهای مختلف
لباس های اتو شده و ملحفه های صاف و اتوكشیده هم تمیزتر و زیباتر به نظر می رسند و هم هنگام استفاده احساسی از رضایت و خشنودی را برای شما به ارمغان می آورند. اما اتو كشیدن لباس ها نه تنها كار چندان ساده ای نیست بلكه اگر با رعایت روش صحیح آن انجام نشود مشكل تر شده و نتیجه آن نیز رضایت بخش نخواهد بود. چه بسا بی توجهی در هنگام اتوكاری به سوختن، خراب شدن و در نهایت از بین رفتن و بی استفاده شدن لباس های گاه گرانقیمت نیز منجر شود. در زمان ما اتوكشی به دو روش انجام می شود و با استفاده از اتو پرسی و یا به وسیله اتوهای دستی.
این دو نوع اتو در حقیقت به دو شیوه متفاوت لباس ها را صاف می كنند؛ اولی با پرس كردن و فشردن پارچه آن را صاف می كند و اتوی دستی با كشیده شدن بر روی سطح پارچه چروك های آن را باز می كند. هر یك از این دو روش برای انواع خاصی از پارچه ها و لباس ها مناسب تر هستند و برخلاف تصور ما همیشه و برای همه لباس ها یكسان و قابل جایگزینی با یكدیگر نیستند. گرچه ما اغلب در منزل از اتوهای دستی برای اتو كردن تقریباً تمام لباس ها و انواع پارچه های مختلف استفاده می كنیم. پارچه های ظریف مانند ژرسه ها، لباس های پشمی و همچنین لباس های پیلی دار باید به وسیله اتوی پرسی اتوكشی شوند. اما برای صاف كردن ملحفه ها، پارچه های نخی، پلی استر و ابریشم اتوی دستی مناسب تر است.
جدا از نوع اتویی كه مورد استفاده قرار می دهید برای رسیدن به نتیجه مطلوب و پیشگیری از آسیب دیدن لباس ها همیشه به خاطر داشته باشید قبل از شروع اتوكشی به اطلاعات درج شده در قسمت داخلی لباس ها كه شما را از قابلیت پارچه برای اتوكشی و میزان درجه مناسب آن آگاه می كند توجه كنید و چنانچه استفاده از اتو برای پارچه لباس مجاز باشد درجه اتو را روی میزان ذكر شده تنظیم كنید.
پس از تنظیم درجه اتو به تناسب جنس پارچه لباس رعایت برخی اصول دیگر نیز می تواند در حفظ وضعیت لباس به بهترین شكل و برای مدتی طولانی تر مفید باشد به عنوان مثال هنگام اتو كردن پارچه های تهیه شده از الیاف مصنوعی به ویژه اگر رنگی تیره دارند برای جلوگیری از برق افتادن پارچه آن را از پشت اتو كنید یا یك قطعه پارچه تمیز نخی را روی آن انداخته و سپس اتو بكشید. برای اینكه نقش درزها و جای دوخت زیپ روی پارچه به صورت براق باقی نماند هنگام اتو كشیدن این قسمت ها نیز از یك قطعه پارچه استفاده كنید و اتو را مستقیماً روی لباس نگذارید. اگر پارچه و لباس شما بر اثر اتو كشیدن برق افتاده پارچه نخی مرطوبی را روی قسمت براق شده قرار دهید و اتو بكشید، تا بخار حاصله برق افتادگی را از میان ببرد.
لباس هایی كه از پارچه های درشت بافت دوخته شده را نیز همیشه از پشت اتو بزنید. برای اتو كشیدن ملحفه ها و قطعات پارچه ای بزرگ ابتدا آنها را تا بزنید و به صورت یك قطعه كوچك تر چندلا درآورید سپس با باز كردن هر تا یك بخش از آن را اتو كنید. (مانند ورق زدن یك كتاب) هنگام اتو زدن پرده ها یك صندلی در پشت میز اتو قرار دهید و قسمت هایی از پرده را كه اتو زده اید روی صندلی بگذارید تا به این ترتیب از افتادن پرده روی زمین و چروك شدن دوباره آن و همچنین سنگینی و كشیده شدن باقی مانده پارچه پرده جلوگیری شود. برای اتو كردن لباس های ابریشمی ابتدا آنها را كمی با آب مرطوب كنید و سپس از پشت در حالی كه یك قطعه پارچه نخی روی آن قرار داده اید اتو بزنید.
برای اتو كردن لباس های پیلی دار مانند دامن پیلی دار ابتدا بخش پیلی دار لباس را به قسمت های حدود ۱۵ سانتی متر تقسیم كنید و پیلی های لباس را در هر ۱۵ سانت مرتب كرده و با اتو پرس یا فشردن اتو دستی روی آن اتو كنید تا سرد شود و سپس ۱۵ سانتی متر دیگر از آن را به همین ترتیب اتو بزنید.هنگام اتو كشیدن دكمه های پلاستیكی را با قرار دادن یك قاشق مرباخوری روی آنها بپوشانید تا با برخورد اتوی داغ صدمه نبینند. اگر چیزی مانند پارچه نایلونی بر اثر غفلت به زیر اتو چسبید تا اتو داغ است آن را با یك حوله مرطوب شده با محلول آب و جوش شیرین تمیز كنید و سپس یك دستمال نخی خشك روی آن بكشید.
در آخر لازم است بدانید اگر در سفر هستید و اتو به همراه ندارید می توانید چروك های لباستان را با آویختن آن از یك جالباسی در حمام بخار گرفته باز و صاف كنید و یا اگر قصد ندارید استحمام كنید و در فضای حمام بخار آب كافی برای این منظور وجود ندارد می توانید با دست به لباستان آب بپاشید و آن را مرطوب كنید تا چروك ها باز شوند سپس با گرفتن هوای داغ سشوار از فاصله مناسب با لباس آن را خشك و برای پوشیدن آماده كنید.
منبع : دوستان


همچنین مشاهده کنید