پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

یاد مرگ


یاد مرگ
از رسول اكرم سوال نمودند كدامیك از مؤمنین با كیاست تر و با فراست ترند؟ حضرت فرمودند : آن كسی كه بیشتر یاد مرگ كند و خود را برای آن بهتر مستعد و آماده سازد.
از نعمت های بزرگ الهی كه خداوند منان آن را به انسان ارزانی داشته ، به یاد مرگ بودن و تفكر درباره آن است كه موجب بیداری دل و نزدیك شدن به حضرت حق جل جلاله می گردد ، تفكر انسان را از غفلت ها وبی توجهی ها باز می دارد .
خداوند متعال انسان را خلق كرد و از روح خویش در او دمید و بار سنگین خلیفته اللهی را بر دوشش نهاد ، یعنی قوه تفكر و تعقل بر او عنایت فرمود و از میان موجودات و مخلوقات او را برگزید ، كه این انتخاب ، جایگاه رفیع و بلند انسان را پیش انسان را پیش خالق سبحان آشكار می سازد .
خداوند در قرآن كریم به خلقت انسان اشاره میكند و بار سنگینی كه بر دوش وی نهاده متذكر می شود ، سپس بازگشت انسان به سوی خدای تبارك و تعالی را یاد آوری نموده و می فرماید و الیه ترجعون .
پس بهتر است هرگز از یاد مرگ غافل نشویم .
اقسام مرگ نسبت به یاد مرگ :
۱) غوطه وران در لذت :
كسانی كه در لذت غوطه ور شده ، در خدمت شهوات خویش قرار دارند و چنین كسانی اگر اتفاقا به یاد مرگ افتند بر دنیای خویش تاسف خورده مرگ را می كنند و از آن می گریزند . ولی غافلند كه خدای تعالی می فرماید :
هر كجا باشید مرگ شما را فرا می گیرد اگر چه در كاخ های بسیار محكم .
۲) توابین
توبه كنندگانی كه بسیار از مرگ یاد می كنند تا خوف و وحشت در قلوبشان بر انگیخته شود وبه توبه كامل نائل آیند ، و چه بسا از مرگ ناخشنودند زیرا هراس آن دارند كه قبل از توبه كامل و تهیه توشه آنان را در یابد ... اینان به كسی می مانند كه در دیداردوست تاخیر می كند زیرا درصدد تحصیل آمادگی بیشتری است كه درس را چنان برقرار كند كه او را خوش آید . چنین شخصی از دیدار دوست ناخرسند نیست و علامتش این است كه همیشه برای مرگ آماده اند .
۳) عارفان :
عارفانی كه فراوان از مرگ یاد میكنند ، كه مرگ موعد دیدار دوست است . و دوست وعده دیدار دوست را فراموش نمی كند ، اینان حیات را جز برای توشه برداشتن از اعمال نیك و اصلاح اخلاق نمی خواهند .
۴) واگذاركنندگان :
واگذاركنندگان كه بالاترین درجه را حائز می باشند – آنان كسانی هستند كه امر خویش را به خدا واگذار كرده اند و برای خود هیچ انتخاب نمی كنند ، نه مرگ و نه زندگی و محبوب ترین چیز نزد ایشان آن است كه مولایشان برگزینند.
منبع : سایت دوستان


همچنین مشاهده کنید