چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۶ اردیبهشت ـ ۲۶ آوریل ـ بی سیم پهلوی و رادیو تهران


بی سیم قصر (بی سیم پهلوی واقع در خیابان شمیران، چهار راه سید خندان امروز) كه دكلهای آن هنوز از آن زمان باقی مانده اند ششم اردیبهشت ۱۳۰۵ (۲۶ آوریل۱۹۲۶) گشایش یافت و ایران مجهز به مخابرات (تلگراف) بدون سیم شد. مقدمات این كار با كمك آلمانی ها دوسال طول كشیده بود. پیش از اتمام كار، رضا شاه (پهلوی اول) آرزوهای خود را برای ایران نوشت و در زیر پایه این دكلها قرار داد.
۱۴ سال بعد در چهارم اردیبهشت (۲۴ آوریل۱۹۴۰) رادیو تهران در همین محل و با استفاده از دو فرستنده ۲۰ كیلو واتی و دو كیلو واتی موجود ویژه ارسال تلگرام آغاز بكار كرد.
برنامه های رادیو تهران در آغاز كار «من درآوردی» بود و با استاندارد بین المللی مطابقت نداشت. گویندگان، اعضای دسته های اركستر و نویسندگان گفتار باید هر روز مسیر تهران تا باغ بی سیم را كه متعلق به وزارت پست و تلگراف بوده است طی می كردند و همه تلاش خود را بكار می بردند تا دیر به مقصد نرسند. اخبار در دو نسخه تهیه و به دو موتوسیكلت سوار داده می شد تا اگر فرضا یكی از آنان ضمن راه (تهران به بی سیم) دچار حادثه غیر مترقبه شود، دیگری به موقع، اخبار را به دست گوینده برساند. بی سیم قصر اینك به سبب گسترش تهران تقریبا در قلب شهر قرار گرفته است.
قسمت های اداری و تنظیم خبر در شهر و عمدتا در خیابان سوم اسفند، خیابان لاله زار و میدان ارگ مستقر بودند و خبرگزاری پارس كه در سال ۱۹۳۴ طبق الگوی خبرگزاری آناتولی (تركیه) تاسیس شده و وابسته به وزارت امور خارجه بود بعدا به سازمان رادیو ضمیمه شد و سازمان رادیو و خبرگزاری و سپس اداره تبلیغات و آنگاه سازمان انتشارات و رادیو نام گرفت و رادیو ایران طبق قانون، از سال ۱۳۵۰ (۱۹۷۱) به تلویزیون ملی ملحق و سازمان ملی رادیو تلویزیون (صدا و سیمای ایران) نام گرفت و قسمت های اصلی و خبر از میدان ارگ به خیابان جام جم منتقل شد. دوران درخشان رادیو ایران و خبرگزاری پارس (ایرنا) مربوط به زمان مدیریت نصرت الله معینان است كه بعدا وزیر این موسسات (ارشاد امروز) شد و اینك در فرانسه زندگی می كند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید