چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

چگونه یک عروسک «ماپت «بسازیم»


چگونه یک عروسک «ماپت «بسازیم»
همان طور كه قبلاً گفته شد عروسك‌های ماپت دارای ساختمان ساده‌ای هستند. حال در این قسمت روش ساخت یك نمونه از این عروسك‌ها را به شما نشان می‌دهیم. برای ساخت این نوع عروسك ابتدا از ساختمان سر آن آغاز می‌كنیم بدین ترتیب كه:
۱) شكل یك دایره را روی كاغذ بكشید. (قطر)
۲) سپس از یك سمت دایره تكه‌هایی را از دایره جدا كنید. این تكه‌ها براساس اندازهٔ سَر عروسك تغییر می‌كنند. یعنی می‌تواند بزرگ یا كوچك بشوند و یا تعدادشان كم و زیاد شود. حتی می‌توان این تكه‌ها را از مركز دایره جدا كرده سپس این تكه‌ها را از دایره جدا كنید.
۳) الگوی به دست آمده را روی اسفنج یك سانتی یا دو سانتی بگذارید و ببرید.
۴) قسمت‌های جدا شده از الگو را روی اسفنج مشخص كنید و آن‌ها را ببرید سپس لبه‌های ساسون‌های به دست آمده را به هم بچسبانید. بدین ترتیب قسمت بالای سر عروسك به دست می‌آید.
۵) حال نوبت ساخت دهان عروسك است. از روی اندازهٔ مورد نظر برای دهان عروسك دو نیم دایره از جنس مقوای ضخیم و یا ماده ضخیمی مثل موكت می‌بریم كه یكی از نیم‌دایره‌ها برای بالای دهان عروسك و دیگری برای پایین دهان عروسك به كار می‌رود. این دو نیم‌دایره یا می‌توانند به اندازه هم باشند و یا می‌توانند طبق اندازه‌ای كه شما در نظر گرفته‌اید كوچك و بزرگ باشند.
۶) این دو نیم‌دایره را از سمت قطرشان روی یك پارچه ساده بچسبانید. البته نیم‌دایره‌ها نباید حتماً به هم مماس باشند، بلكه می‌توانند كمی از هم فاصله داشته باشند. پارچه‌ای كه انتخاب می‌كنید بهتر است از رنگ قهوه‌ای، قرمز، و یا زرشكی باشد تا به منزله داخل دهان عروسك باشد.
۷) سپس دور نیم‌دایره‌ها را كه روی پارچه چسبانده‌اید ببرید. البته كمی بزرگ‌تر از اندازهٔ نیم‌دایره‌ها بریده شود تا بتوان آن مقدار پارچه اضافه را تا زد و به طرف دیگر نیم‌دایره‌ها چسباند.
۸) بدین ترتیب ساختمان داخل دهان ماپت به دست می‌آید. و اگر آن را از وسط تا كنید به این شكل می‌شود.
۹) از قسمت لبهٔ منحنی ساختمان دهان ماپت به لبهٔ جلوی سر عروسك كه قبلاً ساخته‌اید، بچسبانید.
۱۰) برای ساختن فك پایین ماپت از یك نیم‌دایره كمی بزرگ‌تر از اندازهٔ قسمت پایین دهان عروسك از اسفنج ببرید. و لبهٔ منحنی اسفنج را به لبهٔ منحنی پایین دهان عروسك بچسبانید. بدین ترتیب سر عروسك ماپت ساخته می‌شود كه البته نكته مهم آن است كه اگر بخواهیم سر عروسك روكش پارچه‌ای داشته باشد قبل از چسباندن دهان آن به قسمت بالا و پایین سر عروسك آن را با پارچه تریكو یا پولیش روكش كنید. در غیر این صورت پس از ساخت سر عروسك اسفنج را با رنگ مخصوص پارچه رنگ‌آمیزی كنید. در قسمت بعدی به نحوه ساخت اجزای سر ماپت می‌پردازیم.
منبع : پیلبان انیمیشن


همچنین مشاهده کنید