جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

انسان مغز بزرگ خود را مدیون یک ژن ناقص است


انسان مغز بزرگ خود را مدیون یک ژن ناقص است
چگونگی تکامل انسان از سایر پستانداران عالی موضوع جدل های زیادی بوده است . انسان احتمالا مغز بزرگ خود را مدیون یک جهش ژنتیکی است که دو میلیون و چهارصد هزار سال قبل روی داد.
انسان های امروزی بدون استثنا حامل این ژن جهش کرده هستند، اما سایر پستانداران عالی از جمله شامپانزه حامل نمونه جهش نکرده این ژن هستند. این تغییر ممکن است به جمجمه امکان داده باشد شکل تازه ای به خود بگیرد و فضای لازم را برای رشد مغز فراهم کند.
این تغییر در یک ژن مرتبط با عضلات آرواره که ما از آن برای جویدن و گاز زدن استفاده می کنیم رخ داد و احتمالا نخستین تفاوت ژنتیکی در زمینه های عملی و کارکردی میان انسان و سایر پستانداران عالی است.
این تغییر ژنتیکی تقریبا دو میلیون و چهارصد هزار سال قبل روی داد و این همان دوره ای است که نخستین آثار فسیلی از اجداد انسان که دارای جمجمه های مدور و آرواره های کوچک بودند ظاهر می شود.جمجمه انسان از آن زمان تاکنون سه برابر شده و همزمان آرواره او عقب نشسته است.محققان آمریکایی بر این باورند که این نقص ژنتیکی با کوچک کردن آرواره باعث شد از فشار بر جمجمه کاسته و در نتیجه انبساط آن ممکن شود. با رشد جمجمه فضای بیشتری برای رشد مغز فراهم شد.
کمتر کسی است که امروزه نظریه تکامل و اینکه انسان از نسل پستانداران عالی است را انکار کند.اما این پرسش که این فرآیند چگونه به وقوع پیوست موضوع بحث و جدل های زیادی بوده است.با توجه به این که پروژه رمزگشایی از ژن های شامپانزه به زودی تکمیل می شود، این ژن می تواند نخستین شاخص اختلافات متعدد ژنتیکی باشد که اساس انسان بودن ما بر آنها استوار است.
منبع : سایت دکتر ظهرابی


همچنین مشاهده کنید