جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مسمومیت‌های گوارشی


مسمومیت‌های گوارشی
وقتی ماده سمی از راه دهان وارد بدن می‌شود با توجه به قدرت و نوع سم مصرف شده، بعد از مدتی شروع به ایجاد علائم و نشانه‌هایی در شخص می‌كند كه این علائم با توجه به نوع سم، نسبت سم مصرفی به جثه شخص و طول مدتی كه سم خورده شده، متغیر است.
در محیط ما مواد بسیاری وجود دارند كه می‌توانند موجب مسمومیت از راه گوارشی گردند
● این مواد به پنج دسته قابل تقسیم بوده و عبارتند از:
الف) مسمومیت غذایی
ب) مواد شیمیایی سوزاننده
ج) داروها
د) مواد نفتی
ه ) گیاهان سمی
در هنگام مسمومیت با هر كدام از مواد، علائم خاص آن ظاهر می‌شود كه ما می‌توانیم تا حدودی نوع سم را از روی علائم تشخیص دهیم. لازم به ذكر است كه بیشترین موارد مسمومیت گوارشی بوسیله داروهای موجود در خانه و نیز مواد نفتی ایجاد می‌شود، به همین علت باید در مورد نگهداری مواد مذكور دقت عمل بیشتری به‌عمل آورد.
● كمك‌های اولیه
اصول كلی این اقدامات بر اساس بازكردن راه‌های هوایی و برقرار‌نمودن تنفس، گردش خون و رقیق‌كردن سم بدون تلف‌كردن وقت و رساندن مریض به مركز پزشكی مجهز است. البته چگونگی انجام این موارد در حالت‌های مختلف فرق می‌كند. به‌عنوان مثال كمك‌های اولیه برای شخصی كه هوشیار است و با ما همكاری لازم را دارد با فرد غیر‌هوشیار فرق می‌كند و ما نمی‌توانیم همان اقدامی را كه برای فرد هوشیار انجام می‌دهیم برای فرد غیر‌هوشیار نیز انجام دهیم. برای اختصار مطلب در اینجا فقط طریقه برخورد با مسموم هوشیار را ذكر می‌كنیم:
۱) از باز بودن مجاری تنفسی، برقراری تنفس و ضربان قلب اطمینان حاصل كنید.
۲) به‌وسیله واداركردن مسموم به خوردن مقداری آب یا شیر سم را رقیق كنید.
۳) مریض را وادار به استفراغ كنید. البته توجه داشته باشید كه این كار را در مواقع مسمومیت با نفت و مواد اسیدی و قلیایی انجام ندهید.
۴) وضعیت بیمار باید به‌گونه‌ای باشد كه از برگشت مواد استفراغ شده به داخل ریه‌ها جلوگیری كند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید