پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هدف فلسفه تکمیل علم نیست


هدف فلسفه تکمیل علم نیست
چرا فیلسوفان برای مشكلات موجود اندیشه‌های فلسفی – انتقادی ارائه می‌دهند؟ دلیل فلسفه ورزیدن چیست؟ این سوال طبق دیدگاه شما تفاسیر گوناگونی می‌تواند داشته باشد.
دغدغه اصلی فیلسوفان درك مطالب فلسفی و كشف جواب‌های قابل تعریف، بدون توجه به هرگونه فایده و سود عملی، است. عموما فیلسوفان معتقدند كه جست و جو و توجه به علم از اهداف مهم آنها محسوب می‌شود.
البته با وجود این، فلسفه می‌تواند گستره وسیعی از منافع عملی داشته باشد.برای شناخت این مفاهیم رفع یكسری از شبهه‌ها و بدفهمی‌ها در درك هدف فلسفه لازم است. اول اینكه هدف فلسفه تكمیل علم نیست. مفاهیمی را كه فلسفه در پی درك آن تلاش می‌كند، متفاوت و مجزا از تحقیقات علمی هستند.دانشمندان در جست‌و‌جوی شرح پدیده‌های طبیعی هستند در حالی كه فلاسفه نه در موقعیت چنین حركتی قرار دارند و نه تلاشی در این راستا می‌كنند. هر چند كه ممكن است هر دو دسته از وقایع علمی برای ادراكاتشان الهام بگیرند اما هدف و غایت آنها كاملا متفاوت است.
● فعالیت‌های علمی دو هدف خاص دارند:
▪ یكی هدف كاركردی
▪ دیگری تئوری.
هدف كاركردی در جهت پیش‌بینی و كنترل كردن است. به عنوان مثال به پیش‌بینی چگونگی وقوع زلزله دست زده و برای كنترل عوارض ناشی از آن تلاش می‌كند.هدف دیگر علم دست‌یابی به نظریه‌ها در كاوش‌هایشان است.اینكه دو ماده شیمیایی تحت چه شرایطی چگونه عكس‌العملی‌‌ بر یكدیگر دارند و حاصل این عكس‌العمل‌ها چگونه است و چرا این عكس‌‌العمل‌ها به وقوع می‌رسند. اینگونه پرسش كردن و جواب‌یابی نیازمند كشف و اثبات یكسری از نظریه‌های قطعی است كه در فلسفه جایگاهی ندارند.

مترجم: مهدیه مفیدی
منبع:A Preface to philosophy, Mark B. Woodhouse, ۱۹۹۹
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید