پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

روانشناسی رنگ زرد


روانشناسی رنگ زرد
رنگ زرد، رنگی گرم و شاد است.رنگ زرد به دلیل مقدار زیاد نوری كه منعكس می‌كند، بیشتر از بقیه رنگ‌ها چشم را خسته می‌كند. استفاده از رنگ زرد برای پس زمینه كاغذ یا نمایشگر كامپیوتر می‌تواند باعث چشم درد یا در حالت‌های خاص از دست دادن بینایی گردد. رنگ زرد می‌تواند احساس رنجیدگی و خشم را به وجود آورد. با وجودی كه رنگ زرد به عنوان یك رنگ شاد شناخته می‌شود اما بیشتر مردم در اتاق‌های زرد رنگ، هیجانشان را از دست می‌دهند و بچه‌ها نیز در اتاق‌های زرد رنگ بیشتر گریه می‌كنند. رنگ زرد باعث افزایش سوخت و ساز بدن انسان می‌گردد.
چون رنگ زرد، از بقیه رنگ‌ها زودتر دیده می‌شود، بیشتر از بقیه برای جلب توجه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاثیرگذارترین نقطه‌ای كه در بدن انسان می‌تواند از رنگ زرد متاثر گردد، ذهن آدمی است. تمامی فعالیت‌های ذهنی فرد به وسیله نیروی رنگ زرد به حركت درمی‌آید. از طرفی برای از بین بردن ناملایمات و یاس و ناامیدی رنگ زرد مفید واقع می‌شود زیرا نیروی رنگ زرد به فرد امیدواری به زندگی و نیروی زیستن می‌بخشد. به وسیله رنگ زرد، خوش‌بینی و اعتماد به‌نفس را در فرد افزایش می‌یابد. سیستم عصبی، معده، روده‌ها، كلیه‌ها و تمامی جهاز هاضمه تحت‌تاثیر این رنگ قرار دارند و اگر ناراحتی در آنها ایجاد شود به وسیله رنگ زرد می‌توان آن را درمان نمود. رنگ زرد و زرد طلایی هم واكنش‌های فرد را در رابطه با زندگی و هم تصورات خوش بینانه در انسان را تقویت می‌بخشد.
● زرد :
نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفكرانه است و برای تاكید نیز خوب است. زرد باعث افزایش تمركز شده، سوخت و ساز را زیاد می‌كند و سخت‌ترین رنگ برای چشم‌هاست.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید