پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شرایط کودکان ـ خمیدگی پاها (پاهای پرانتزی و خمیده به داخل)


شرایط کودکان ـ خمیدگی پاها (پاهای پرانتزی و خمیده به داخل)
حالاتی هستند که در آنها پاها بیش از هم به هم چسبیده، یا بیش از حد از هم باز هستند.
کلاً وقتی که کودک راست می‌ایستد، قوزک‌ها و زانوها باید تقریباً یا کاملاً به هم بچسبند. هنگامی که نوزاد به پشت یا شکم خوابیده، پاهای او را بکشید. اگر قوزک‌ها به هم خوردند، ولی زانوها به هم نخوردند، پاهای خمیده به داخل و اگر زانوها به هم خوردند و قوزک‌ها نخوردند، پاهای خمیده به خارج داریم.
مطابق این استاندارد تمام نوازادان و کودکان و بزرگسالان پاهای خمیده به داخل یا خارج دارند و بنابراین، نباید نگران شوید. بیشتر نوزادان قبل از این‌که شروع به راه رفتن کنند، پاهای خمیده به داخل دارند و بنابراین، وقتی شروع به راه رفتن می‌کنند، مانند گاوبازها گشاد گشاد راه می‌روند. ولی در این حالت معمولاً تا سن دو سالگی خودبه‌خود بهبود می‌یابد. بسیاری از کودکان به‌ویژه کودکان چاق، قبل از مدرسه رفتن پاهای خمیده به خارج دارند، ولی این حالت نیز خودبه‌خود خوب می‌شود.
این ناهنجاری‌ پاهای خمیده به داخل یا خارج، یا در اثر راشی‌تیسم (کمبود ویتامین D) است و یا این‌که موروثی باشد این ناهنجاری‌ها اگرچه ۵۰ سال پیش شایع بودند، در حال حاضر در ایالات متحده نادرند. یک نوع نامعمول پاهای خمیده به بیرون که اغلب فقط در یک طرف روی می‌دهد، بیماری پلانت است که در آن سر درشت‌نی تغییر شکل می‌دهد.
ـ علائم و نشانه‌ها:
کودک را ایستاده به صورتی که انگشتان پا به جلو باشند، نگه دارید و دقت کنید که آیا قوزک‌ها و زانوها به هم می‌چسبند یا نه. به یاد داشته باشید که این فواصل در افراد مختلف فرق می‌کنند و اغلب اوقات طبیعی هستند.
اگر با این حال مشکوک هستید که مسئله‌ای وجود دارد، با پزشک تماس بگیرید.
ـ مراقبت خانگی:
مراقبت خانگی در بیشتر موارد، لزومی ندارد. تمام کودکان باید برای جلوگیری از راشی‌تیسم در روز ۴۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین دریافت کنند که این مقدار در اکثر شیر خشک‌ها و غذهای کمکی وجود دارد. اگر کودک شما از پستان مادر شیر می‌خورد (که مقدار ویتامین در آن متغیر است) از پزشک خود سئوال کنید که آیا به ویتامین اضافی نیازی هست یا نه.
ـ موارد احتیاط:
۱. اگر شما فکر می‌کنید که کودک شما پاهای خمیده به خارج یا داخل دارد، او را تحت نظر بگیرید که آیا ظرف چند ماه وضعش بهتر می‌شود یا بدتر. اگر بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید.
۲. هیچ‌گاه بدون تجویز پزشک از کفش‌های طبی استفاده نکنید.
۳. هیچ‌گاه بدون تجویز پزشک ویتامین D مصرف نکنید. مقادیر بیش از اندازه ویتامین D می‌تواند مضر باشد.
ـ درمان پزشکی:
پزشک کودک را معاینه خواهد کرد، ولی معمولاً تنها درمان لازم، صبر کردن خواهد بود تا این‌که مشخص شود وضعیت بهتر می‌شود یا نه.
پزشک از زانوها رادیوگرافی می‌کند و مقدار ویتامین D را در خون اندازه می‌گیرد. ندرتاً از چوب برای بستن و یا کفش‌های طبی استفاده به عمل آید. برای بیماری بلانت از کمربندهای ویژه و یا عمل جراحی استفاده می‌شود.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید