سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

شرایط کودکان ـ ژنیکوماستی (بزرگی پستان در پسرها)


ژنیکوماستی به بزرگ شدن پستان‌ها در پسرها اطلاق می‌شود. مردان طبیعی پستان رشد نکرده دارند که می‌تواند با استروژن (هورمون زنانه) و ندرتاً با آندروژن (هورمون مردانه) بزرگ شود. کودکی که تومور بیضه یا غدد فوق کلیوی دارد، می‌تواند دچار بزرگی پستان شود. در مواردی بزرگی پستان‌ها ممکن است بعد از خوردن داروئی که هورمون‌ەای جنسی دارد، یا بعد از خوردن مرغ‌هائی که به وسیلهٔ هورمون پرورش یافته‌اند، ایجاد شود.
نوجوانان پسر به‌طور شایعی پستان‌های کوچکی در یک یا هر دو طرف پیدا می‌کنند که معمولاً بین دو تا بیست و چهار ماه باقی می‌ماند. این وضعیت می‌تواند دردناک باشد و اغلب مایهٔ نگرانی خاطر نوجوانان می‌شود. این پستان‌ها به‌طور نادر می‌توانند بسیار بزرگ شده و برای چندین سال بدین ترتیب باقی بمانند.
پسران چاق در سینه خود تجمعات چربی زیادی دارند، که شبیه پستان است. ولی بافت طبیعی پستان ندارد. به این حالت، ژنیکوماستی کاذب می‌گویند.
گاهی استفاده از ماری جوانا موجب بزرگی پستان می‌شود که معمولاً یکطرفه است. یک علت شایع دیگر مالش، کشیدن یا ضربه زدن مکرر به پستان می‌باشد.
ـ علائم و نشانه‌ها
معمولاً غیر از مواردی که کودک سعی در پنهان کردن بزرگی پستان‌هایش می‌کند، رشد پستان‌ها واضح است. طبعاً در مواردی که کودک سعی در پنهان کردن پستان‌ها می‌کند، والدین از مشکل آگاه نخواهند شد.
ـ موارد احتیاط:
۱. ۹۸‌درصد ژنیکوماستی‌ها خودبه‌خود خوب می‌شوند.
۲. در صورتی‌که کودک بدین وضعیت باقی بماند، کودک باید توسط پزشک معاینه شود.
۳. اطمینان حاصل کنید که کودک توسط همسالانش مسخره نمی‌شود.
ـ درمان پزشکی:
پزشک کودک را دقیقاً معاینه خواهد کرد. پزشک بررسی خواهد کرد که آیا سینه واقعاً بافت پستانی دارد یا نه. همچنین پزشک رنگ دور نوک پستان (آرئول) و موهای شکم، بیضه و بدن کودک را بررسی می‌کند. که آیا دارو و یا غذای خاصی موجب این وضعیت شده است یا نه. اگر علل دیگر این حالت رد شوند، پزشک معمولاً توصیه خواهد کرد که والدین با بردباری به کودک، کمک و راهنمائی کنند. ندرتاً مطالعات هورمونی یا کروموزومی لازم خواهند شد. در مواردی که پستان خیلی بزرگ است و یا این‌که مدت زیادی گذشته است و بهبود نیافته است، به جراح پلاستیک ارجاع داده خواهد شد تا بافت پستان را خارج کند. این عمل طوری است که معمولاً آثار آن روی پوست باقی نمی‌ماند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید