چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

دیکلوفناک


دیکلوفناک
دیکلوفناک سدیم در درد و التهاب ناشی از بیماری روماتیسمی مانند آرتریت جوانان و دیگر اختلالات عضلانی – اسکلتی، دردهای بعد از جراحی وهمچنین نقرس حاد به کار می‌رود.دیکلوفناک كه از مهارکننده‌های قوی آنزیم سیکلواکسیژناز است پروستاگلاندین، پروستاسایکلین و ترومبوکسان را کاهش می‌دهد.
● ممنوعیت ها
این دارو در بیماران حساس به ASA یا دیگر داروهایNSAID در بیماران مبتلا به پورفیری کبدی نباید مصرف شود. باید در بیماران دچار اختلالات کلیوی، کبدی یا قلبی با احتیاط و با حداقل میزان ممکن به کار رود و عملکرد کلیه به طور مدام کنترل شود.خوردن این دارو به مبتلایان به زخم معده فعال توصیه نمی‌شود و بیماران با سابقه زخم بهتر است از خوردن این دارو پرهیز کنند و در صورت بروز صدمات معده و روده مصرف آن را با مشورت پزشک قطع کنند.افرادی که سابقه حمله آسم و حساسیت دارند این دارو را با احتیاط مصرف کنند.
● عوارض
این دارو ممکن است، عوارض گوارشی شامل تهوع، اسهال و گاه خونریزی و زخم ایجاد کند.واکنش های آلرژیک به خصوص آنژیوادم، برونکواسپاسم و بثورات جلدی و هم‌چنین عوارضی مانند سرگیجه، سردرد، اختلالات شنوایی( وزوز گوش ) و دفع خون از ادرار از دیگر عوارض احتمالی این دارو هستند. مصرف داروهای ضد میکروبی از دسته کینولون‌ها همراه دیکلوفناک خطر بروز تشنج را افزایش می‌دهند و خطر سمیت کلیوی در صورت مصرف همزمان این دارو با سیکلوسپورین زیاد می شود.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید