جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۳ اردیبهشت ـ ۱۳ می ـ زادروز غلامحسین صالحیار روزنامه نگار دهه های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ ایران


۲۳ اردیبهشت ـ ۱۳ می ـ زادروز غلامحسین صالحیار روزنامه نگار دهه های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ ایران
غلامحسین صالحیار موسس خبرگزاری رادیو ـ تلویزیون ملی (واحد خبر) ، بنیاد گذار نخستین خبر گزاری غیر دولتی ایران (پرس ایجنت) ، دوبار سردبیر روزنامه اطلاعات، نخستین سردبیر روزنامه آیندگان، سردبیر خبرگزاری پارس، از موسسان سندیكای روزنامه نگاران ایران و مولف چندین كتاب از جمله «چهره مطبوعات معاصر» ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۱۱ در تهران پا به عرصه وجود گذارد و ۱۹ آذر ۱۳۸۳ در۷۲ سالگی فوت شد.
از صالحیار به عنوان روزنامه نگار تمام عیار نسل گذشته یاد می كنند كه همه وجود خود را در این راه گذاشته بود؛ به گونه ای كه از دست دادن یك خبر و محروم شدن مردم از آن، وی را بیمار می كرد و گاهی روانه بیمارستان می ساخت. صالحیار در طول عمر روزنامه نگاری خود، هیچگاه همه شب را نخوابید. او از ساعت پنج بامداد تا ۱۱ شب در روزنامه بود و در دوران سردبیری وی فروش روزنامه اطلاعات به ۸۵۰ هزار نسخه در روز رسیده بود. تیتر معروف «شاه رفت» را صالحیار نوشت. اوج اخبار رادیو ـ تلویزیون نیز مربوط به دوران او بود. صالحیار روزنامه نگاری را پس از شركت در نخستین دوره آموزش روزنامه نگاری ایران، از بهار سال ۱۳۳۵ به عنوان مترجم اخبار بین الملل و همزمان دبیر صفحه هنری روزنامه اطلاعات آغاز كرده بود و پس از مصادره روزنامه اطلاعات در تابستان ۱۳۵۸ كنار رفت.
روزگاری در محافل جهانی رسانه ها، غلامحسین صالحیار را در راس ستون روزنامه نگاران ایران قرار داده بودند.
در میان نسل تازه روزنامه نگاران ایران، یونس شكرخواه را می توان جانشین صالحیار به شمار آورد كه او نیز روزنامه نگاری برجسته و سرمایه ای بزرگ برای ایران است.
آخرین تلاش صالحیار برای ارشاد حرفه ای و اعتلای فنی ژورنالیسم ایران و حفظ اصالت آن آغاز فعالیت برای تاسیس یك انجمن باشگاه مانند از روزنامه نگاران قدیمی حرفه ای بود . مقدمات كار را فراهم ساخته، اساسنامه را نوشته و از داوطلبان كه باید واجد شرایط می بودند امضاء جمع كرده بود و دولت را هم درجریان كار خود قرار داده بود كه عمرش به پایان رسید و هنوز روشن نشده است كه كدام یك از امضاء كنندگان، تلاش او را دنبال كنند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید