شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۲۳ اردیبهشت ـ ۱۳ می ـ سالروز ورود انگلیسی ها به آبهای ویرجینیا در آمریکای شمالی


۱۳ ماه مه سال ۱۶۰۷ دسته ای از انگلیسی ها كه با سه كشتی به آبهای شرق آمریكا وارد شده بودند، در دهانه خلیج چساپیك وارد آبراهی شدند كه آن را «جیمز ریور» نام نهادند. آنان پس از طی ۳۰ مایل (۴۸ كیلومتر) در این آبراه، در نقطه ای پیاده شدند و روز بعد (۱۴ مه) نخستین سنگ بنای كلنی انگلیسی را در قاره غربی به نام جیمز تاون بر زمین نهادند كه ۱۶۹ سال بعد اعلام استقلال كرد و به صورت یك فدراسیون ایالات متحده نام گرفت كه پس از فروپاشی شوروی در دسامبر ۱۹۹۱ خود را تنها ابر قدرت جهان می نامد. قرار است ۲۰۰۷ به مناسبت ۴۰۰ ساله شدن ایالات متحده، مراسم متعدد برگزار شود. انگلیسی ها پیش از استقرار در ویرجینیا، وارد منطقه رونوک در شرق کارولینای شمالی امروز شده بودند که این مهاجران به طرز اسرار آمیزی ناپدید شدند و لذا استقرار در جیمز تاون ملاک عمل قرار گرفته است.
انگلیسی ها خیلی دیرتر از رقبای اروپایی از جمله پرتغال، اسپانیا، هلند و حتی فرانسه در صدد یافتن اراضی دور دست و «ناشناخته برای اروپاییان آن زمان» و تصرف آنها بر آمدند و دیرتر از همه به آمریكا رسیدند ولی ماندگارتر و پیروزمندتر بودند.
آنان هنگامی قدم به آمریكای شمالی گذاردند كه اسپانیایی ها در این منطقه در كلنی فلوریدا مستقر شده بودند. دولت مهاجر نشینان انگلیسی به تدریج لوئیزیانا را از فرانسه و فلوریدا را از اسپانیا و آلاسكا را از روسیه خریداری كرد و ایالتهای دیگر از تكزاس تا كالیفرنیا را با جنگ از دست مكزیك خارج ساخت و با برانداختن حكومت پادشاهی هاوایی بر این جزایر نیز مستولی شد و ایالات متحده با ۵۰ ایالت را كه هركدام استقلال داخلی كامل دارند به وجود آورد. مهاجران انگلیسی پس از ورود به آمریکا بر خلاف مهاجران اروپایی دیگر، بومیان (سرخپوستان) را از میان بردند و یا پراكنده ساختند و آخرالامر به داخل اراض محصور (رزرویشن) فرستادند و بر جایشان نشستند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید