پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چگونه خانه خود را بزرگ کنیم


بسیاری از ما از كوچكی خانه هایی كه داریم و آن را مشكلی حل نشدنی می دانیم، گله مندیم. اما باید دانست كه راههای وجود دارد كه با به كاربردنشان می توان تا حدی از كوچكی فضای خانه كاست. افرادی كه خانه هایی به اندازه كوچك یا متوسط دارند، بیشتر سعی می كنند از هر سانتی متر فضای خانه بیشترین استفاده را بكنند، ولی باید تلاش كرد كه این استفاده كاملاً مفید و صحیح باشد. در واقع، به قول یكی از كارشناسان دكوراسیون داخلی منزل، یكی از مزیتهای خانه های كوچك این است كه ما مجبور می شویم درباره طراحی داخل منزل خود بیندیشیم و روشهای خلاقانه ای به كار ببریم. باید گفت كه اثاثیه منزل نقش بسیار مهمی در بزرگ یا كوچك به نظر رسیدن خانه دارند و ما می توانیم به كمك آنها تا حد امكان خانه را به دلخواه خود تغییر دهیم.
برای امتحان به شما پیشنهاد می كنیم اگر به فكر تهیه جهیزیه هستید یا می خواهید با همان امكاناتی كه دارید در زندگی خود تنوع ایجاد كنید به ۱۰ روش ارائه شده زیر توجه كنید، نتیجه را خودتان مشاهده خواهید كرد.
۱ـ در خانه های كوچك بهتر است به جای اسباب و اثاثیه عریض از انواع بلند آنها استفاده كرد. مثلاً بوفه ها یا كمدهای بلند و كم عرض نسبت به انواع عریض آنها جای كمتری را اشغال می كنند. با بكار بستن این روش می توان تنها با تغییر شكل اثاثیه خانه، فضای مفید را تا حد قابل توجهی افزایش داد.
۲ـ در بسیاری از موارد می توان به جای استفاده از كمد یا بوفه، قفسه هایی را روی دیوار نصب كرد و ظرفها و كتابها را درون آنها قرار داد.
۳ـ اگر می خواهید برای خانه خود وسایلی نظیر بوفه، كتابخانه، میز تلویزیون و ... بخرید، بهتر است انواع چندكاره آنها را انتخاب كنید. امروزه در بازار میز تلویزیونهایی یافت می شوند كه قفسه ای شیشه ای برای گذاشتن كتاب یا مجسمه و كشوهایی برای قرار دادن وسایل ضروری دارد. با خرید این نوع میز تلویزیون دیگر نیازی به بوفه، كتابخانه و كمدهای كشویی نخواهید داشت
۴ـ اگر خانه شما كوچك است دلیلی ندارد از سرویسهای مبلمان بزرگ و جاگیر نظیر مبلمان استیل استفاده كنید. چنانچه می خواهید حتماً از مبل استفاده نمائید با خرید یك دست مبلمان ظریف و زیبا می توانید علاوه بر آراستن فضای اتاق نشیمن، در فضای خانه نیز صرفه جویی كنید.
۵ ـ وسایل غیر ضروری را داخل چند كارتن مقوایی قرار دهید و آنها را در جایی پنهان كنید. در خانه های كوچك فضاهایی نظیر زیر تختها و كمدها بهترین مكان برای انبار كردن وسایل هستند.
۶ ـ معمولاً خانه هایی كوچك ، اتاق خوابهایی بسیار كوچك دارند و همانطور كه می دانید تختخواب یكی از جاگیر ترین وسایل خانه است. شما می توانید با یك تیر دو نشان بزنید و مبلهایی بخرید كه بدیل به تخت می شوند و آنها را در اتاق نشیمن قرار دهید. فقط تنها مشكل این است كه شبها باید در اتاق نشیمن بخوابید. آیا از نظر شما ایرادی دارد؟
۷ـ برای اتاق كودكتان نیز حتی المقدور از وسایلی كوچك ولی جادار استفاده كنید. به جای ۲ تختخواب مستقل برایشان تختی ۲ طبقه بخرید و اگر اتاق آنها كوچك است با قرار دادن دو یا چند میز تحریر آن را كوچكتر نكنید. آنها می توانند تكالیفشان را پشت میز غذاخوری انجام دهند.
۸ ـ از آنجا كه در خانه های كوچك هنگام رسیدن چند میهمان باید مدام وسایل را جابجا كرد، زمان خرید اثاثیه منزل انواع چرخدار ( متحرك ) آنها را انتخاب كنید. به این ترتیب می توانید آنها را در مواقع لزوم به راحتی و بدون هیچ نوع آسیبی جابجا كنید.
۹ـ شاید شما از این كه نمی توانید به دلیل كوچك بودن منزلتان از انواع و اقسام وسایل تزئینی مثل میز، آباژور، گلدانها و مجسمه های بزرگ استفاده كنید ناراحت باشید. پیشنهاد می كنیم با نصب چند تابلوی زیبا به دیوارها، خانه را بیارایید و مطمئن باشید تأثیر این كار كمتر از به كارگیری انواع و اقسام وسایل دكوری جاگیر نیست.
۱۰ـ نكته آخر را حتماً‌همه می دانید. نصب آینه ای بزرگ بر روی دیوار، خانه را بزرگتر و زیباتر جلوه می دهد.
منبع : شمیم


همچنین مشاهده کنید