جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۵ اردیبهشت ـ ۱۵ می ـ رئیس جمهور برزیل دستور اخراج خبرنگار را داد، ولی...


دیوان عالی برزیل ۱۳ ماه مه ۲۰۰۴ اجرای دستور رئیس جمهوری این كشور مبنی بر اخراج خبرنگار نیویورك تایمز را موقتا متوقف ساخت تا بررسی شود كه این دستور مغایر اصول قانون اساسی برزیل نباشد.
«لولا دا سیلوا» رئیس جمهور سوسیالیست برزیل سه روز پیش از آن دستور داده بود كه «لاری روتر» خبرنگار نیویورك تایمز در برزیل به سبب دادن گزارش خلاف واقع ، ظرف هفت روز از این كشور اخراج شود كه «روتر» برای جلوگیری از اجرای این دستور به دیوان عالی برزیل كه در عین حال وظایف دادگاه قانون اساسی را برعهده دارد و در این زمینه رسیدگی ماهوی می كند دادخواست داد، و دستور رئیس جمهوری معلق شد.
روتر در گزارشی نوشته بود كه داسیلوا در مصرف الكل افراط می كند كه ممكن است در انجام وظایف او خلل وارد سازد. سخنگوی داسیلوا این گزارش را كه مستند نبود و هیچ مقام رسمی (اداره بهداشت) و كسی دیگر آن را مطرح نساخته بود بی اساس اعلام كرد و گفت كه خبرنگار نظر شخصی خود را به صورت خبر (نه مقاله و ابراز نظر) منعكس ساخته و حتی ذكر نكرده است كه خودش شاهد بوده و یا استنباط خود از چنین و چنان حرکت داسیلوا در فلان مکان و بوده، ولذا این عمل خلاف حرفه و وظیفه یك روزنامه نگار است كه باید ناقل اخبار درست باشد و در پی انتشار اظهارات این سخنگو، داسیلوا دستور اخراج این خبرنگار را صادر كرده بود.
روز ۱۵ ماه مه ۲۰۰۴ «روتر» نامه ای به داسیلوا نوشت و در آن روشن ساخت كه قصد او تخریب چهره نبوده است و رئیس جمهوری برزیل مفاد این نامه را به عنوان پوزش طلبی پذیرفت و دستور قبلی خود را لغو كرد و مسئله حل شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید