سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۲۹ اردیبهشت ـ ۱۹ می ـ از مارکسیسم به ناسیونال سوسیالیسم


۲۹ اردیبهشت ـ ۱۹ می ـ از مارکسیسم به ناسیونال سوسیالیسم
«ورنر زومبارت» فیلسوف و اقتصاددان آلمانی و مولف كتاب های «چرا سوسیالیسم در ایالات متحده موفق نمی شود؟»، «زندگانی در محیط كاپیتالسم و محیط سوسیالیسم»، «چرا ادیان الهی كاپیتالیسم را تایید نكرده اند»، «اقتصاد ماركسیستی» و ... ۱۹ ماه مه ۱۹۴۱ در ۶۵ سالگی فوت شد. وی به همان گونه كه در خود دیده و تجربه كرده بود؛ عقیده داشت كه افراد چپگرا، نخست تمایل ماركسیستی دارند ولی به تدریج كه تجربه كسب می كنند و پا به سن می گذارند این ایده به سوسیالیستی، سپس سوسیال دمكراسی و از این مرحله به ناسیونال سوسیالیستی تحول پیدا می كند. وی ثابت كرده است كه تمایلات یك چپگرا، در پایان تحول خود به ناسیونال سوسیالیسم تا پایان عمر در او باقی خواهد ماند و سلب شدنی نخواهد بود و به این ترتیب همه راهها به میهندوستی (ناسیونالیسم) ختم می شود.
گذشت زمان، درستی اندیشه زومبارت را ثابت كرده است. پس از زومبارت، اندیشمندان نظر او را به اصحاب سایر ایدئولوژی ها و نیز مسلك های حاكم تعمیم داده اند.
در ماه مه ۲۰۰۵ به مناسبت شصت و چهارمین سالگرد درگذشت «ورنر زومبارت»، برخی از اصحاب نظر كه درباره افكار او با رسانه ها مصاحبه كرده بودند ضمن اشاره به تحولات ۲۰ سال گذشته و نگاهی به عملكرد رهبران تازه چند كشور دارای نظامهای ایدئولوژیك گفته بودند كه پیش بینی این فیلسوف تحقق یافته و ایدئولوژی هایی كه پایه جهانی داشته اند با ناسیونالیسم هر ملت درآمیخته و صورت ملی به خود گرفته اند به ویژه در چین و روسیه.
به نظر پاره ای از رسانه ها، «هو» رهبر كنونی چین با در پیش گرفتن روشهای ملی گرایانه و آمیزش هرچه بیشتر سوسیالیسم چینی با فرهنگ و خواست و روحیه چینی ها محبوب چینی های جهان شده است و به نظر می رسد كه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه فدراتیو به همین راه گام گذارده است.
نیكلاس كریستف مفسر آمریكایی نیز در مقاله اش كه ۱۸ ماه مه ۲۰۰۵ انتشار یافت از «هو» رهبر چین به عنوان مرد اول جهان نام برده بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید