پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

گوشت


گوشت
گوشت حاوی مقادیر زیادی آهن، پروتئین و ویتامین ب ۱۲ است آهن موجود در غلات، برای بدن به سهولت قابل استفاده نیست. می‌توان با افزودن ویتامین ث به گوشت، جذب آهن را تا دو برابر افزایش داد. گوشت را نباید سرخ كرد. زیرا در فرایند سرخ كردن موادی به وجود می‌آیند كه برای سلامتی مفید نیست، توصیه می‌شود از انواع گوشت به تناوب مصرف شود. گوشت گوساله حاوی مقادیر زیادی (روی) است. روی باعث بهبود زخم، بلوغ و رشد بهتر می‌شود و عفونت را از بین می‌برد.
جگر حاوی مقادیر زیادی آهن است. اما به خاطر وجود مقادیر زیاد ویتامین آ، در جگر، نباید ۲ بار در ماه بیشتر مصرف شود. بهتر است در مصرف سوسیس و كالباس پر چرب صرفه‌جویی شود. انواع حبوبات و غلات به همراه سبزیجات و میوه‌جات، جایگزین مناسبی برای گوشت هستند تركیبات غلات و میوه‌جات حاوی ویتامین (ث) جذب آهن را آسان‌تر می‌كند.
گوشتی كه چربی مضر آن گرفته شده باشد، در محافظت از سیستم عصبی كارآمد و برای ساختن رشته‌های عصبی مفید است. گوشت حاوی ویتامین ب ۶ و ب ۱۲ و آهن است كه در درمان كم شدن حافظه در كودكان و اختلال حواس در سالمندان بسیار كارآمد است.
این مواد تأثیر چشمگیری را در درمان افسردگی و مشكلات حافظه از قبیل فراموش كردن زود هنگام مطالب و ارتقای حافظه كوتاه مدت دارد.
وقتی پیر می‌شویم ممكن است ویتامین ب ۱۲ حتی اگر به میزان لازم در رژیم غذایی وجود داشته باشد، در بدن جذب نشود. بنابراین استفاده از آب گوشت (عصاره گوشت) یا مصرف حداقل یك‌بار در ماه از جگر به افرادی كه در دوران سالمندی به سر می‌برند توصیه می‌شود.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید