پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

عمل گوشت در تغذیه و اثر آن بر اعضای مختلف بدن


عمل گوشت در تغذیه و اثر آن بر اعضای مختلف بدن
گوشت به علت ازت زیادی که دارد عمل و کار سلولهای بدن را زیاد و اعضای مختلف را تحریک می نماید بعلاوه باعث ازدیاد اسیدهای بدن از قبیل اسید فسفریک و اسید اوریک می گردد.
اثر گوشت وغذاهای گوشتی بر روی قلب اگر به مقدار متوسط استعمال شود محرک خوبی برای قلب و عروق بوده ضربان قلب و نبض را قوی و محکم می سازد و فشار خون را بالا می برد ولی اگر زیاد مصرف شود باعث سختی و تصلب شریانها شده کار قلب را زیاد و فشار خون را زیاد می کند . در کبد نیز اثر گوشت به مقدار متوسط محرک خوبی برای سلولهای کبدی می باشد و لی افراط در آن کبد را خسته و ناتوان ساخته عمل دفع سموم را که از اعمال مهم کبد است مختل می سازد.
گوشت به علت اوره ای که از آلبومین های آن بدست می آید بر روی کلیه اثر داشته و اگر کم استعمال شود خاصیت و اگر زیاد مصرف گردد مخصوصا بع علت ایجاد اسید اوریک باعث تحریک و آزردگی سلولهای کبد می گردد و در نتیجه دفع ادرار و سموم بدن مختل می شود .
بر دستگاه گوارش نیز گوشت اثر تحریکی مخصوصا روی غدد مترشحه دارد و این تحریک هم از طریق دیدن غذاهای گوشتی و استشمام بوی مطبوع آنها است (مثل کباب) که غدد تحریک شده ترشح بیشتری ایجاد می کنند و هم از اثر شیمیایی ان است که در نتیجه تماس با مخاط معده و روده ها باعث تحریک ترشح غدد می گردد.
گوشت بر روی عضلات و نیروی عضلانی چندان موثر نبوده و بر خلاف عقیده عموم دیده شده است افرادیکه فقط با نان و سبزی و غیره تغذیه می کنند دارای عضلاتی قوی و محکمی بوده اند و حال آنکه بعضی از کسانی که غذایشان منحصر به گوشت است چندان نیروی عضلانی قابل ملاحظه ای نداشته اند . می گویند مصرف زیاد گوشت اثر مساعدی بر روی قوای عقلی و فکری نیز دارد و به همین دلیل توصیه می شود کسانی که زیاد کارهای فکری می کنند بهتر است کمتر غذاهای گوشتی مصرف کنند .
با شرح فوق می توان گفت برای یک فرد سالم و طبیعی همانقدر که زیاده روی در استعمال گوشت مضر و زیان آور است استعمال مقدار معتدل آن بسیار نافع و مناسب بوده .
نکته مهم دیگر اجازه مصرف گوشت در مورد افراد بیمار است که در اینجا باید پزشک بیماری شخص را در نظر گرفته سپس تجویز نماید.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید