شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

برگی از تاریخ (۲۷ اردیبهشت)


برگی از تاریخ (۲۷ اردیبهشت)
امروز ، بیست و هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۸۶ هجری شمسی ، برابراست با ۲۹ ربیع الثانی ۱۴۲۸قمری و ۱۷می ۲۰۰۷ میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:
● درگذشت نوح سامانی
۱۰۵۳ سال پیش در چنین روزی در سال ۹۵۴ میلادی ، نوح سامانی پس از ۱۲ سال حكومت درگذشت. «تاریخ عمومی» نوح را با این كه بمانند سلاطین قبلی دودمان سامانی به تقویت زبان فارسی و احیاء هرچه بیشتر فرهنگ ایرانی كمك كرده بود، به نیكی یاد نمی كند، زیرا كه برضد پدرش «نصر» كودتا كرده و او را به زندان افكنده بود.
مورخان روس نوشته اند كه نصر به اشاره پسرش نوح در زندان به قتل رسیده بود و مرگ او، آن طور كه نوشته اند، طبیعی نبود. ناسیونالیستهای ایرانی نیز از نوح سامانی به عنوان دولتمردی یاد كرده اند كه باعث شده بود پای غزنویان كه از تبار غیر ایرانی بودند به حكومت باز شود. نوح از میان تبار غزنویان برای خود افسر گارد و فرمانده نظامی انتخاب كرده بود و باعث عدم رضایت برخی از ایرانیان شده بود كه او را متهم به برتری دادن خارجی بر ایرانی كرده بودند و یكی از این ایرانیان ناراضی، ابو منصور محمد بود كه برضد نوح دست به قیام مسلحانه زده بود.
پس از مرگ نوح، پسرش عبدالملك برجای او نشست كه نتوانست غزنویان را از اطراف خود دور سازد و مجبور شد كه الپتكین یكی از سران آنان را به امیری هرات (یكی از شهرهای بزرگ خراسان وقت) منصوب كند كه بانی سلسله غزنویان بشمار می آید.
● نخستین مدرسه دریانوردی
۵۸۱ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۴۲۶ میلادی ، برای نخستین بار در جهان مدرسه دریانوردی برای تعلیم فنون دریا نوردی بطور رسمی در کشور پرتغال آغاز به کار کرد .
هدف از ایجاد این مدرسه توسعه اكتشافات جغرافیایی بود و اكثر دریانوردان مشهور پرتقال از فارغ تحصیلان این بودند. به سبب نتایج درخشان حاصل از تاسیس این مدرسه ، به تدریج در دیگر كشورهای جهان از جمله انگلستان مدارس دریانوردی دایر شد .
● قتل آقامحمد خان قاجار
۲۱۰ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۱۷۶ شمسی ، آقا محمد خان قاجار بنیانگذارسلسله قاجار به دست دو تن از ندیمان خود به قتل رسید . آقا محمد خان پس از براندازی زندیه و قتل لطفعلی خان ، در سال ۱۲۱۰ قمری ، پس از به دست آوردن تفلیس و چیرگی بر قفقاز، تاجگذاری کرد. در آن تاریخ همه نقاط ایران جز خراسان که در دست شاهرخ میرزا و پسرش نادر میرزا افشار بود ، تحت تصرف خان قاجار در آمده بود .آقا محمد خان به آن ناحیه نیز لشکر کشی کرد و آنجا را نیز به تصرف خویش در آورد . در این زمان جز شاهرخ شاه افشار و فرزندش نادر میرزا، مدعی دیگری نسبت به سلطنت قاجار در ایران وجود نداشت. اقتدار سیاسی آقا محمد خان سبب شد تا در آخرین سالهای حکومت با سرکشیهای جدی روبه‏رو شود. جنگ هرات و طغیان آقا محمد خان محلاتی در این زمان رخ داد. او سرانجام در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۱۷۶، در شب بیست و یکم ذیحجه ۱۲۱۱ ه ق، در محاصره شوش به دست سه تن از نوکران خود به قتل رسید . پس از او در ۱۲۱۳ فتح‏علی شاه قاجار به سلطنت رسید.
● ناپلئون به استقلال موناكو پایان داد
۱۹۳ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۸۱۴میلادی ، ناپلئون به استقلال موناكو پایان داد. موناكو ۳۲هزار نفردارد و اینك یك شاهزاده نشین مستقل و عضو سازمان ملل است نواری از ساحل فرانسه در نزدیكی «نیس» را در برگرفته و محافظت نظامی از آن همچنان با فرانسه است. موناكو در قدیم توسط دولت جنوای ایتالیا اداره می شد.
موناکو همچنین از نظر تراکم جمعیت در رده دوم کشورهای متراکم قرار دارد. این کشور از سه طرف هم‌مرز با فرانسه و از سوی دیگر در کرانه دریای مدیترانه در راستای ریویرا یا ساحل آبی (کوت دو آزور) قرار دارد.
● زادروز امام خمینی (ره )
۱۰۴ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۲۸۱خورشیدی ، آیت الله سید روح الله موسوی خمینی (ره ) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دیده به جهان گشود .
ایشان در شهرستان خمین از توابع استان مركزی ایران در خانواده ای اهل علـم و هجرت و جهاد و در خـانـدانـی از سلاله زهـرای اطـهـر سلام الله علیها، پـای بـر خـاكدان طبیعت نهاد .
در حـالیكه بیـش از۵ مـاه از ولادت روح الـلـه نمی گذشت، طاغوتیان و خوانین تحت حمایت عمال حكومت وقت ندای حق طلبـی پـدر را كه در برابر زورگـوئیهایشان بـه مقاومت بـر خاسته بـود، با گلـوله پاسـخ گفـتـنـد و در مـسیر خمیـن به اراك وی را بـه شهادت رسانـدنـد. بستگان شهیـد بـرای اجرای حكـم الهی قصاص به .تهران (دار الحكـومه وقت) رهـسـپار شـدند و بر اجرای عـدالت اصـرار ورزیدند تا قاتل قصاص گردید.
بدیـن ترتبیب امام خـمیـنی از اوان كـودكی با رنج یـتیـمیآشـنا و با مفهوم شهادت روبرو گردید. وی دوران كـودكـی و نـوجـوانی را تحت سرپرستی مادر مـومـنـه اش (بانـو هاجر) كه خـود از خاندان علـم و تقـوا و از نـوادگان مـرحـوم آیـه الـلـه خـوانسـاری ( صاحب زبـده التصانیف ) بوده است. همچنیـن نزد عمه مـكـرمه اش ( صاحبـه خانم ) كه بانـویی شجاع و حقجـو بـود سپری كرد اما در سـن ۱۵سالگی از نعمت وجـود آن دو عزیز نیز محـروم گـردید.
اندكـی پـس از هجرت آیه الله العظمـی حاج شیخ عبد الكریـم حایری یزدی ـ رحـمه الله علیه ـ ( نـوروز ۱۳۰۰هـجـری شمسـی، مـطابق بـا رجب المـرجب ۱۳۴۰ هجـری قمـری ) امام خمینی نیز رهـسپار حـوزه علمیه قـم گردید و به سرعت مراحل تحصیلات تكمیلی علوم حـوزوی را نزد اسـاتید حـوزه قـم طـی كرد. كه مـی تـوان از فرا گرفتـن تـتـمـه مباحث كـتاب مطـول ( در علـم معانی و بیان ) نزد مرحوم آقا میـرزا محمـد علـی ادیب تهرانـی و تكمیل دروس سطح نزد مرحـوم آیه الـله سید محمد تقـی خـوانساری، و بیشتر نزد مرحـوم آیه الـله سیـد عـلی یثربی كاشانی و دروس فـقـه و اصـول نزد زعیـم حـوزه قـم آیـه الـله العظمی حاج شیخ عبدالكریـم حایری یزدی ـ رضـوان الـلـه علیهـم نام برد .
پـس از رحلت آیه الله العظمـی حـایـری یزدی ، ایشان به عنـوان زعیـم حـوزه عـلمیـه عازم قـــم گـردیـد. در این زمان، امام خمینـی به عـنـوان یـكـی از مـدرسیـن و مجتهدیـن صـاحب راءی در فـقـه و اصـول و فلسفه و عرفــان و اخلاق شناخته می شد . حضرت امام طی سالهای طولانی در حوزه علمیه قـم به تدریـس چندیـن دوره فقه، اصـول، فلسفه و عرفان و اخـلاق اسـلامی در فیضیه، مسجـد اعظم، مسجـد محمـدیه، مـدرسه حـاج ملاصـادق، مسجد سلماسی، و ... همت گماشت و در حـوزه علمیه نجف نیز قریب ۱۴ سال در مسجـد شیخ اعطـم انصــــاری (ره) معارف اهل بیت و فـقـه را در عالیترین سطـوح تدریـس نمود و در نجف بـود كه بـرای نخـستیـن بار مبانـی نظری حكـومت اسلامـی را در سلسله درسهای ولایت فـقیه بازگـو نمود.
امام در طی این سالها با دولت وقت مخالف بود و بطور مداوم به توسعه اسلام و مبانی اسلامی همت گمارده بود .
ایشان در پی سركوب شدن قیام خرداد ۱۳۴۲ تحت تعقیب دولت وقت قرار گرفت و در اسفند ۱۳۴۳ از وطن تبعید شد.
وی در طول تبعید در تركیه و عراق از مبارزه با شاه دست نكشید و این مبارزه از ژانویه سال ۱۹۷۸(دی ماه ۱۳۵۶شدت گرفت كه درست یك سال بعد، در پی اعتصابها و تظاهرات ممتد منجر به خروج شاه و خانواده اش از ایران و متعاقب آن بازگشت خمینی به وطن و پیروزی انقلاب در فوریه ۱۹۷۹(بهمن ۱۳۵۷) شد و ۵۰ روز بعد، ایرانیان در یك رفراندم رای به تغییر نظام دادند. امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۸ در ۸۹ سالگی درگذشت .در عزای او تمام یک ملت سیاه پوش شد و به گواهی تاریخ ، امام خمینی از معدود چهره های سیاسی کل تاریخ جهان بود که در ورودش به میهن و در عروج ملکوتی اش ، آن چنان همراهی مردم را در کنار خود داشت .
● درگذشت اسوالد آرنولد سپنگلر
۷۱ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۳۶ میلادی ، اسوالد آرنولد سپنگلر مورخ و فیلسوف شهیر آلمانی و صاحب فرضیه «انحطاط» در ۵۶ سالگی درگذشت.
وی كه كتاب «زوال غرب» را بر پایه فرضیه انحطاط تالیف كرده معتقد بود كه انحصار (مانی پولیشن)، ماتریالیسم (مادی گرایی) و تلاش دولتها برای استراسیسم كردن برخی از اتباع خود (محرومیت از حقوق كردن، طرد كردن، بی وجهه كردن، فراری دادن، تبعید كردن و ...) سه عامل اصلی انحطاط تدریجی هر نظام و سیستم حكومتی هستند.
وی در همان زمان و به همان دلایل، فروپاشی نظام ناسیونال سوسیالیستی آلمان (نازیسم) و اضمحلال حكومت ماركسیستی شوروی را كه هر دو در آن راهها گام گذارده بودند پیش بینی كرده بود.
سپنگلر (اشپنگلر) همچنین برپایه سیكل های طلوع و غروب تمدن، زوال غرب را حتمی دانسته است زیرا كه در باتلاق مادی گری و حرص پول فرو رفته است.
وی كه فرضیه خود را از قانون رشد ارگانیك و طبیعت اخذ كرده بود در سالهای ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ طرح و چارچوب نوعی سوسیالیسم طبیعی را كه با پروسیانیسم همخوانی داشت و به همین لحاظ، آن را سوسیالیسم آلمانیزه می خوانند.
ناسیونال سوسیالیست های آلمان (نازی ها) هنگام انتشار فرضیه اشپنگلر تصور كردند كه در جهت تایید آنان است، ولی هیتلر پس از خواندن كتاب سپنگلر به جای گرفتن پند از آن، به خشم آمد و فعالیت های این فیلسوف را محدود كرد.
سران شوروی هم از فرضیه این فیلسوف پند نگرفتند . سپنگلر (اشپنگلر) ضمن فرضیه خود ثابت كرده بود كه هر «ایسم» اگر در جریان پیاده شدن به دیكتاتوری بیانجامد و یا یك دیكتاتور كار اجرای آن را به دست گیرد شكست خواهد خورد و مخصوصا برای اجرای یك نظام سوسیالیستی باید روح و طبیعت انسان را كه برضد زور شنیدن است در نظر گرفت و گامی برضد آن برنداشت.
سپنگلر در هر سه كتاب معروف خود (زوال غرب، لحظه تصمیم، انسان و تكنیك) نوشته است : خودكامگی و توجه نكردن به خواست دیگران و حق انسان، جامعه را به صورت آتشی در زیر خاكستر در می آورد كه با وزش هر باد شعله ور می شود و دیگر، به چیزی ابقاء نمی كند.
وی افزوده است كه اگر خودكامگی وارد آسیب پذیری نظام های ایدئولوژیك ، شود و یا كارها به دست مدیران ناكارآمد و یا مغرض و بخیل افتد اسیب پذیری بیشتر است. تاریخ نشان داد كه فروپاشی شوروی به همان صورتی انجام شد كه اشپنگلر پیش بینی كرده بود.
● خطای هدفگیری یك میراژ عراقی در آبهای خلیج فارس
۲۰ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۸۷میلادی ، یك میراژ عراقی در آبهای خلیج فارس اشتباها به جای ناو ایرانی، كشتی جنگی آمریكای « ستارك» را هدف موشك اگزوست قرار داد كه ضمن این حمله به ناو آمریكایی آسیب رسید و ۳۷ تن از افراد آن كشته و ۲۱ تن دیگر مجروح شدند و دولت عراق از آمریكا عذرخواهی كرد و غرامت پرداخت.
این ناو که از نوع «فری گیت» بود و در خلیج فارس ماموریت حمایت از نفتکش های کویتی را که با پرچم آمریکا حرکت می کردند داشت در آن روز هدف دو موشک اکزوست ساخت فرانسه قرار گرفته بود.
هر دو موشک به یک نقطه از بدنه ناو برخورد کرده و از زره ناو گذشته بودند. نام دریاسالار هارولد ستارک براین ناو گذارده شده بود.
● عملیات بیت المقدس ۶
۱۹ سال پیش درچنین روزی در سال۱۳۶۷ه.ش ، عملیات بیت المقدس ۶ ، بار رمزیا امیرالمؤمنین آغازشد. این عملیات با هدف خارج كردن نیروهای خودی و قوای اسلام ازتیررس دشمن و نفوذ درشهرو سدّ دوكان شروع شد و به آزادسازی منطقه دوكان انجامید.
در این عملیات رزمندگان اسلام با نفوذ در خاک عراق به نیروهای دشمن هجوم بردند و با در هم کوبیدن پایگاهها و محل استقرار بعثیان موفق شدند در همان ساعات نخستین برخی مناطق مهم را به تصرف خویش در آورند .
● روز جهانی ارتباطات
همه ساله چنین روزی تحت عنوان روز جهانی مخابرات گرامی داشته می شود . این روز یادآور گردهمائی نمایندگان ‏‏۲۰ كشور جهان در سال ۱۸۶۵ و تأسیس نخستین اتحادیه ‏بین‌المللی با عنوان اتحادیه تلگراف است.
به همین مناسبت ‏این روز به نام روز جهانی ارتباطات و نیز جامعه ‏اطلاعاتی نامگذاری شده است. در واقع هدف از این اقدام ‏جلب توجه دولتها و مردم جهان به مقوله ارتباطات و ‏فناوری اطلاعات در عصر حاضر است. ‏
درسال ? ۱۹۳۲ ?طبق تصمیمات كنفرانس مادرید این‌اتحادیه به‌اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور یا "آی‌تی‌یو" تغییر نام داد و كلیه آیین نامه‌های اتحادیه مورد تجدید نظر قرار گرفت و از سال ? ۱۹۴۷ ?آی تی یو بطور رسمی جزو واحدهای تخصصی وابسته به سازمان ملل شد و اكنون با ? ۱۶۰ ?عضو از بزرگترین نهادهای تخصصی بین‌المللی سازمان ملل بشمار می‌رود. كشورما نیز در سال ? ۱۲۴۸ ?یعنی ?۴ سال پس از تاسیس این اتحادیه به عضویت آن در آمد.
هیات وزیران در سال ۱۳۸۱ به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، آیین نامه نحوه اجرای فعالیت های مشخص به منظور گسترش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور را در پانزده ماده تصویب نمود.

منابع :
۱- مهر
۲- صداوسیما
۳- روزنامک
۴- خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)
۵- سایت ictna
۶- سایت شهید آوینی
۷- سایت انقلاب فرهنگی
۸- ویکی پدیا
۹- سایت ایریپ
۱۰- سایت رشد
۱۱- سایت پایگاه اطلاع رسانی پزشکان ایران
۱۲- سایت فیزیک
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید