پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ترس‌های کوچک فرزندانمان را جدی بگیریم


ترس‌های کوچک فرزندانمان را جدی بگیریم
ترس یكی از احساسات خوب و در عین حال بد ما انسان‌هاست كه گاهی می‌تواند مفید باشد و گاه مضر.
وقتی ما شیری را می‌بینیم، می‌ترسیم و فرار می‌كنیم. این ترس جان ما را نجات می دهد، در حالی كه وقتی از یك جوجه بی‌آزار می‌ترسیم، ترس بی‌مورد و گاه اكتسابی داریم. بیشتر ترس‌ها را می‌توان تحت كنترل درآورد و بر آنها غلبه كرد. در واقع كنار آمدن با ترس‌ها بخشی از رشد را تشكیل می‌دهند. ترس وقتی به مشكل تبدیل می‌شود كه فعالیت‌های زندگی را مختل كند.
▪ برای ایجاد آرامش در كودكتان و برخورد مناسب با ترس‌های كوچك او آنها را جدی بگیرید و به یاد داشته باشید كه ترس‌های بی‌اهمیت و گاه خنده‌دار او، برای بچه ترسی بزرگ و عمیق هستند كه حمایت شما را می‌طلبد. اگر فرزندتان از تاریكی، بیمارستان، جدایی و... می‌ترسد، شما نمی توانید از پیدایش این ترس‌ها جلوگیری، اما می‌توانید به او كمك كنید.
▪ قبل از هر چیز هرگز او را از چیزی نترسانید. چون این كار شما باعث تشدید ترس او شده و اثرات درازمدت و پایداری در ذهنش باقی خواهدگذاشت.
▪ به او بگویید او را درك می‌كنید و در زمان كودكی‌تان شما هم از چیزهای مشابهی می‌ترسیدید. این كار به كودك می‌فهماند ترس او مسئله بزرگی نیست و باعث می‌شود او راحت‌تر در مورد ترس‌هایش با شما صحبت كند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید